Wydarzenia

I Międzyszkolny Konkurs Biologiczno-Chemiczny

17 kwietnia 2015 r. w naszej szkole po raz pierwszy spotkały się najtęższe umysły z regionalnych szkół gimnazjalnych, aby zawalczyć o tytuł biolchemika roku. Do konkursu przystąpili uczniowie z Publicznego Gimnazjum Sióstr Salezjanek im. Maryi Wspomożycielki w Jastrzębiu-Zdroju , Zespołu Szkół nr 5 im. Jana Pawła II – Gimnazjum nr 1 w Jastrzębiu-Zdroju, Zespołu Szkół nr 1 – Gimnazjum Nr 6 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Jastrzębiu-Zdroju, Zespołu Szkół nr 11 w Jastrzębiu-Zdroju, Zespołu Szkół nr 12 – Gimnazjum nr 3 w Jastrzębiu-Zdroju, Zespołu Szkół nr 3 – Gimnazjum nr 6 w Rybniku oraz Gimnazjum nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Żorach. W pierwszym etapie młodzież w pocie czoła rozwiązywała test z biologii i chemii, który składał się z 20 zamkniętych pytań. Na podstawie uzyskanych wyników jury – mgr inż. Bożena Surma, mgr Agnieszka Wereszczak, mgr Justyna Dubiel i mgr inż. Dorota Ostrowska – do drugiego etapu zakwalifikowało 8 osób, które musiały zmierzyć się z częścią praktyczną. Część laboratoryjna (chemiczna) polegała na identyfikacji dwóch tlenków i wypełnieniu protokołu z przeprowadzonej analizy. Uczeń musiał wykazać się znajomością sprzętu laboratoryjnego i podstawowych czynności laboratoryjnych.  Natomiast praktyczna część z biologii polegała na rozpoznawaniu tkanek, narządów, roślin oraz zwierząt na podstawie zdjęć oraz preparatów mikroskopowych.

 

Ostatecznie wyniki przedstawiały się następująco:

 

I miejsce – Zofia Stawowy z Gimnazjum nr 6 w Jastrzębiu-Zdroju

II miejsce – Bartosz Głaz z Publicznego Gimnazjum Sióstr Salezjanek w Jastrzębiu-Zdroju

III miejsce – Karolina Dziekanowska z Zespołu Szkół nr 11 w Jastrzębiu-Zdroju.

 

Nagrody i podziękowania dla nauczycieli w imieniu dyrektora Jerzego Maduzi złożyła pani wicedyrektor Jolanta Kłopeć.

Międzyszkolny konkurs biologiczno-chemiczny dla uczniów szkół gimnazjalnych ma na celu:

  • pogłębianie wiedzy biologicznej i chemicznej uczniów,
  • rozwijanie umiejętności zgodnie z nową podstawą programową,
  • rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do  rozwiązywania problemów,
  • wykorzystanie narzędzi matematycznych do rozwiązywania problemów,
  • umożliwienie uczniom wykazania się wiedzą biologiczną i chemiczną,
  • popularyzację nauk przyrodniczych wśród uczniów szkół gimnazjów.

Dziękujemy wszystkim osobom, które zgłosiły i przygotowały uczniów do naszych szkolnych zmaganiach konkursowych oraz tym, którzy dołożyli wszelkich starań w trakcie jego organizacji. Uczniom gratulujemy wysokiego poziomu wiedzy.

tekst: Dorota Ostrowska