Wydarzenia

Ahoj všichni velmi vítáni, czyli czesko-polska lekcja geografii, historii i języków słowiańskich

Nie wiedząc, na co się godzą i jakie pułapki na nie czyhają, p.Anna Kamyczek-Owsiak- učitelka dějepisu, p.Lidia Różacka- učitelka polského jazyka i p.Wioletta Szczepanik- učitelka zeměpisu, podjęły się pomysłu p.Jolanty Kłopeć- zástupkyně ředitele školy, przeprowadzenia lekcji pokazowych dla przedstawicieli kuratoriów polskiego i czeskiego oraz rodziców. Temat: Europa ojczyzn młodych mieszkańców Euroregionu- został zrealizowany 14 listopada 2013 roku na dwóch godzinach lekcyjnych w dwóch wymiennych grupach młodzieży czesko-polskiej (naszych rodaków reprezentowała klasa IItf, już doświadczona wspólnymi zajęciami z Francuzami). Hospitowało nas 13 osób- rodzice naszych uczniów, wizytatorzy z Ostravy i Rybnika, 2 naszych dyrektorów, p.wych.L.Gajdzik oraz mili czescy nauczyciele z Havirova.
Całe mnóstwo b.praktycznych map i przewodników dostarczyła p.Szczepanik, a o napoje i mufinki dla uczniów zatroszczyła się p.Owsiak.
Zamiast typowej relacji, oddam ‘głos’ uczniom- polskim uczestnikom naszej lekcji, którzy wypełniali ankietę ewaluacyjną:

1. CZEGO SIĘ NAUCZYŁEM/DOWIEDZIAŁEM?
– jak wiele wspólnego mają ze sobą Jastrzębie i Havirov
– czeskich słów
– że polskie słowa nie zawsze znaczą to samo po czesku
– że Polacy i Czesi całkiem dobrze się rozumieją
– że mamy z Czechami wiele wspólnego
– że Czesi są zabawni, dobrzy z angielskiego i potrafią się z nimi dogadać
– lepszej pracy w grupach
– większej otwartości na innych
– dowiedziałam się wiele o Czechach i ich kulturze
– że warto uczyć się języków obcych
– wielu ciekawostek o Jastrzębiu
– ważnych faktów o Havirovie

2. CO SIĘ NIE PODOBAŁO?
– zbyt mało czasu na integrację i luźniejszą rozmowę
– że w ogóle nie rozmawialiśmy z drugą czeską grupą
– zbyt wiele osób przypadało na jeden komputer przy wyszukiwaniu informacji
– rozdzielenie na grupy polską i czeską

3. CO SIĘ PODOBAŁO?
– że w ogóle przyjechał ktoś z zagranicy
– poczęstunek
– praca w grupach
– gala w auli
– że każdy mógł coś o sobie powiedzieć oraz napisać i nawet można się było dowiedzieć czegoś więcej o kimś z naszej klasy
– że każdy pisał coś o sobie na tablicy
– wspólne rysowanie plakatu; każdy coś robił, nikt nie siedział bezczynnie
– poznanie nowych ludzi
– całokształt lekcji
– atmosfera
– że poznałem nowego kolegę z Czech, z którym nadal się kontaktuję
– znajdowanie rzeczy, które łączą Polaków i Czechów
– że można było ze sobą porozmawiać i nie czuło się żadnego skrępowania
– rysowanie typowego młodego mieszkańca Polski i Czech
– przystojni chłopcy
– zaangażowanie wszystkich
– różnorodność zadań
– sympatyczni goście

4.* INNE UWAGI I SPOSTRZEŻENIA
– inny rodzaj integracji i nauki
– miło spędziłam czas
– bardzo fajnie się rozmawiało z Czechami; każdy był miły i uprzejmy wobec drugiej osoby
– duże zaangażowanie wszystkich pań, dlatego wszystko wyszło dobrze, tak jak powinno
– bardzo dobrze czułam się w towarzystwie Czechów
– cieszę się, że mogłam być na takich zajęciach, uczestniczyć w ich, bardzo mi się one podobały

Dziękujemy bardzo klasie IItf za czynny, grzeczny i sympatyczny udział w naszej lekcji. Wyróżnili się pozytywnie absolutnie wszyscy i otrzymali adekwatne oceny.
Jesteśmy wdzięczne również p.Barbarze Halskiej za zadbanie o obecność fotografów: Nikoli z kl.IIA oraz Franka i Piotrka z kl.IIItb.
Nieoczekiwaną wisienką na słowiańskim torcie okazała się Paulina Goranov z kl.IA, która podczas gali brawurowo zaśpiewała, również w wersji serbskiej, piosenkę “Byłam różą”.