Slider Wydarzenia

Festiwal E(x)PLORY już za nami – relacja

11 grudnia 2020 r. nasza szkoła wraz z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej, WOM w Rybniku oraz Stowarzyszeniem Kreatywnych Nauczycieli, podjęła wyzwanie przygotowania w formie zdalnej wojewódzkiego Festiwalu Naukowego E(x)PLORY,  w który zaangażowała się ogromna ilość osób. Festiwal obejmował różnorodne działania: wojewódzki konkurs innowacji i wynalazków, prelekcje i wykłady naukowe, warsztaty naukowe a podsumowaniem dnia była Gala Innowacji, podczas której ogłoszono wyniki konkursu. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że całe wydarzenie było online, w większości transmitowane na żywo z auli naszej szkoły. Mimo trwającej pandemii koronawirusa, wszystkie zaplanowane działania udało się w pełni zrealizować. Partnerami wydarzenia byli: Uniwersytet Warszawski, Vistula University, Uniwersytet Śląski z Katowic, Politechnika Częstochowska, Politechnika Śląska z Gliwic, Stowarzyszenie Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów z Warszawy, Urząd Patentowy w Warszawie, firma Hostersi z Rybnika oraz Adobe Reader, natomiast patronat medialny objęła  „CHWILA DLA ADMINA”, która przygotowała podcast z całego wydarzenia.

Punktualnie o 9.00 z auli naszej szkoły rozpoczęto transmisję online, podczas której prowadzący: Marta Żymełka i Piotr Muchowski omówili program całego wydarzenia, zaprezentowali prace zgłoszone na III wojewódzki Festiwal Naukowy E(x)PLORY oraz przedstawili jurorów:

  • Przewodniczącego jury pana Tomasza Dwornickiego z firmy CEO Hostersi sp. z o. o,
  • Panią dr Gabrielę Ogierman – Piechoczek reprezentującą Uniwersytet Śląski,
  • Panią prof. dr hab. Marlenę Plebańską z Vistula University oraz  Uniwersytetu Warszawskiego,
  • Panią mgr inż. Agnieszkę Mikołajską ze Stowarzyszenia Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów z Warszawy,
  • Panią mgr Beatę Szołtysek – nauczyciela-konsultanta Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej, WOM w Rybniku,
  • Pana prof. Politechniki Częstochowskiej dra hab. inż. Michała Szotę,
  • Pana dra inż. Rafała Setlaka z Politechniki Śląskiej w Gliwicach,
  • Pana Artura Molendowskiego- SysAdmina, podcastera oraz trenera kreatywności,
  • Pana Szymona Wojakowskiego – Full-stack developera i właściciela firmy Wirtuozi Kodu, absolwenta Sobieskiego,
  • Pana Artura Gonsiora – Project managera platformy Educhemlab, również absolwenta Sobieskiego.

Szczególne słowa uznania skierowano do sponsorów wydarzenia, którzy z potrzeby serca wsparli młodych innowatorów i wynalazców. Podziękowania przekazano:

  • Fundacji Zaawansowanych Technologii z Warszawy,
  • Wojewódzkiemu Ośrodkowi Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej w Rybniku, którym kieruje pani dyrektor Sylwia Bloch,
  • Firmie Blueform z Jastrzębia-Zdroju,
  • Firmie „Haga Plus spółka z o. o”
  • Firmie „Drogerie Polskie”,
  • Stowarzyszeniu Kreatywnych Nauczycieli z Jastrzębia-Zdroju,
  • Zespołowi Szkół Nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju.

Po uroczystym otwarciu jurorzy zostali zaproszeni do pokoi wirtualnych, w których czekali uczniowie chcące zaprezentować swoją pracę konkursową oraz przygotowany specjalnie na ten dzień krótki film promujący innowację.

Podczas prac jury, wszyscy oglądający wydarzenie mogli wysłuchać ciekawych i inspirujących prelekcji przygotowanych przez:

  • Panią Prof. dr hab. Marlenę Plebańską, która wprowadziła wszystkich w tajniki metodologii zarządzania projektami,
  • Pan Szymon Wojakowski mówił o fundamentach UI i UX w aplikacjach webowych,
  • Pan Piotr Wiatrowski z Urzędu Patentowego w Warszawie przedstawił wykład dotyczący ochrony własności intelektualnej w odniesieniu do konkretnych przykładów z życia,
  • Pani Barbara Halska wprowadziła wszystkich w tajniki stosowania technologii IT, a temat jej prelekcji dotyczył “Chmury w świecie jednorożców”.

Ponadto przedstawiono dwa warsztaty naukowe:

  • Pani Barbara Popek wraz z uczniami wyjaśnili eksperymentalnie czym jest  „ Potęga, siła i moc fizyki”,
  • Pan Wacław Gardziejewski zaprezentował warsztaty druku 3D.

Podsumowaniem wszystkich działań w ramach wojewódzkiego Festiwalu Nauki E(x)PLORY była uroczysta gala transmitowana od godz. 14.00 z naszej auli, podczas której mogliśmy zobaczyć inspirujący film o Alfredzie Noblu, usłyszeć na scenie wspaniałych wokalistów i muzyków Sobieskiego oraz poznać wyniki wojewódzkiego konkursu na najlepszą innowację.

Prowadzący galę rozpoczęli od odczytania informacji o nagrodach specjalnych.

  • Nagrodę Specjalną Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej w Rybniku otrzymał projekt „Wpływ pandemii na życie młodzieży w ZS6”, który stworzyli Marta Machej, Gracjan Karpiński, Paweł Oślizło i Nikodem Majzner.
  • Nagrodę Specjalną Fundacji Zaawansowanych Technologii z Warszawy otrzymał projekt „Sklepik szkolny jako aplikacja mobilna”, którego twórcami są Amelia Gałan, Marta Sacewicz, Dominik Kozimor i Michał Adamczyk,
  • Nagrodę Specjalną firmy Blueform otrzymał projekt SafetyFirst, który stworzyli Julia Spyrka, Daria Durkowska oraz Andrzej Manderla,
  • Nagrodę Specjalną firmy „Drogerie Polskie” otrzymał projekt „Live-Text”, stworzony przez Bartłomieja Kosińskiego  i Daniela Niezgodę,
  • Nagrodę Specjalną Stowarzyszenia Kreatywnych Nauczycieli zdobył projekt „ Czujnik CO2”, którego twórcami są Łukasz Pawelec i Paweł Saltarius,
  • Nagrodę Specjalną Zakładów Mięsnych Haga Plus z jastrzębia-Zdroju otrzymał Jakub Rusin za projekt „Wirtualny spacer po szkole”,

Wybrano też Najlepszą Innowację Publiczności. W głosowaniu online oddano 105 głosów, z których najwięcej ( 30%) przypadło projektowi „Sklepik szkolny jako aplikacja mobilna”, którego twórcami są Amelia Gałan, Marta Sacewicz, Dominik Kozimor i Michał Adamczyk.

Po ogłoszeniu nagród specjalnych prowadzący galę odczytali protokół przygotowany przez jury wojewódzkiego Festiwalu Naukowego Explory 2020, w którym:

III miejsce przyznano projektowi „ParKing – Aplikacja do monitorowania i zarządzania parkingiem”, którego twórcami są Dawid Krok i Paweł Kapłon,

II miejsce przyznano projektowi „Imagine: void.”, którego twórcami są Natalia Ulbrich i Dawid Jokiel

I miejsce w wojewódzkim Festiwalu Naukowym E(x)PLORY przyznano projektowi „Sklepik szkolny jako aplikacja mobilna”, którego twórcami są Amelia Gałan, Marta Sacewicz, Dominik Kozimor i Michał Adamczyk.

Szczególne podziękowania  skierowała pani dyrektor Jolanta Kłopeć dla pani Lidii Gajdzik, pani Barbary Halskiej, pani Hanny Rychel oraz pana Jerzego Maduzia, którzy byli organizatorami wydarzenia oraz do naszych wspaniałych uczniów: wspomnianych wcześniej prowadzących, ale także tych zajmujących się transmisją i występami na scenie: Janka Pawlika,  Samuela Mosonia oraz Juliusza Szwedy.

Do zobaczenia za rok, miejmy nadzieję, że już na żywo, w naszej pięknej auli.

A teraz krótki opis nagrodzonych przez jurorów prac:

Projekt „ParKing – Aplikacja do monitorowania i zarządzania parkingiem”:

“ParKing” to innowacyjna aplikacja internetowa która pozwala na wygodne monitorowanie i zarządzanie parkingiem. “ParKing” został stworzony z myślą o dużych firmach, w których pracuje wiele ludzi. Osoba zarządzająca parkingiem tworzy jego wirtualny odpowiednik za pomocą kreatora i przypisuje  osoby do odpowiednich miejsc. Użytkownik może potwierdzić przyjazd na wyznaczone miejsce za pomocą aplikacji na telefon. Dzięki temu projektowi każdy kierowca miałby możliwość rezerwacji swojego miejsca parkingowego np. w swoim zakładzie pracy. Nasze rozwiązanie dzięki bardzo łatwemu i przejrzystemu interfejsowi  umożliwia tworzenie wirtualnego parkingu  oraz zarządzanie nim z poziomu administratora.

Projekt „Imagine: void.”:

“Imagine: void.” to gra komputerowa z gatunku “Walking Simulator” (“Symulator chodzenia”/”Interaktywne doświadczenie”), poruszająca temat depresji. W sposób zrozumiały, przystępny i atrakcyjny wizualnie przedstawia przeżycia osoby chorej. Pozwala to ludziom zdrowym lepiej zrozumieć istotę problemu. Produkcja operuje wyraźnymi, lecz nie zawsze oczywistymi nawiązaniami  i symboliką, zmuszając odbiorcę do przemyśleń i refleksji. Naszym projektem chcemy zwrócić uwagę społeczeństwa na wciąż unikany temat chorób i zaburzeń psychicznych, mając szczerą nadzieję, że uda nam się otworzyć oczy graczy na skalę i istotę tak trudnego zagadnienia.

Projekt  „Sklepik szkolny jako aplikacja mobilna”:

„Celem projektu jest ułatwienie korzystania ze sklepiku szkolnego, zmniejszenie czasu oczekiwania na konkretne zamówienie, ułatwienie płatności oraz usprawnienie wydawania jedzenie w szkolnym bufecie – wszystko dla wygody uczniów i sprzedających. Planujemy stworzyć aplikację na telefon              w języku C#, w którym za pomocą przejrzystego interfejsu będzie można wybierać treść zamówienia, realizować je przez funkcję koszyka jak i płacić online – wszystko z wykorzystaniem kont na naszej domenie szkolnej. Samą domenę planujemy skonfigurować tak, aby była ona w stanie udostępniać użytkownikom funkcje płatności online oraz była w stanie zapewnić bezpieczeństwo tym transakcjom. Będziemy oferować również wiele funkcji, które zachęciłyby uczniów do wybierania aplikacji ponad tradycyjną formę zakupu – między innymi listę ulubionych towarów, zestawy w aplikacji czy też funkcję zamawiania jedzenia na konkretną przerwę. Zostanie przeprowadzona również ankieta w naszej szkole, aby dowiedzieć się, jak przeciętnemu uczniowi podoba się nasz pomysł – rozpatrzymy oceny i sugestie. Mamy  w planach również beta-testy aplikacji, czyli wypróbowanie jej na mniejszym gronie uczniów, aby zobaczyć, jak takie rozwiązanie sprawdzi się w praktyce. Widzimy również wiele szans na dalszy rozwój tego projektu, takie jak wprowadzanie tego rozwiązania w innych szkołach poprzez aktualizację aplikacji.”