Wydarzenia

Relacja z Dni Otwartych w ZS6 (cz.3/3)

SALA 210: PRACOWNIA MATEMATYCZNA

Jak przystało na królową nauk- miejsce przygotowano nietypowo ale zachęcająco gimnazjalistów.  W dniu tworzenia tego reportażu nad całością czuwała pani Adrianna Karwowska-Poleszak. Matematyka wydała się ulubionym przedmiotem naszych uczennic i uczniów, bo tak wielu tam przebywało i z entuzjazmem opowiadało o inicjatywach podejmowanych przez matematyków z ‘Sobieskiego’. Przedstawiano także prezentację, przygotowaną specjalnie na dni otwarte. Obecni mogli też spróbować swoich mózgowych sił, bo zgromadzono kilkadziesiąt planszowych gier logicznych i strategicznych, które służą urozmaicaniu nauki, ćwiczeniu koncentracji, rozwojowi myśli oraz integracji- także nauczycieli z uczniami. 🙂

SALA 302: LABORATORIUM CHEMICZNE

Tutaj pod egidą zawsze pogodnej pani Justyny Dubiel- ekipa adeptów chemii, ubrana w wykrochmalone białe fartuchy i twarzowe okulary ochronne- prezentowała ze swobodą ale i zachowaniem zasad bezpieczeństwa- ciekawe doświadczenia chemiczne. Można by je podziwiać bez końca, nie tylko ze względu na bajeczne nazwy: “Zielony smok” tworzył się poprzez podgrzewanie mieszaniny kwasu borowego, alkoholu etylowego i odrobiny kwasu siarkowego. (Reakcja powodowała powstanie estru, który spalał się w charakterystyczny sposób, z zielonym płomieniem.) Natomiast “pasta dla słonia”, czyli gęsta i urocza piana, była wynikiem reakcji perhydrolu z płynem do naczyń i jodkiem potasu. Widowiskowa “lampa Alladyna” z efektownym dymem- stanowiła reakcję perhydrolu z nadmanganianem potasu. Nasze laboratorium chemiczne nie odbiega wyposażeniem od uczelnianych, nie tylko dlatego, że posiada nowoczesne wagi, wirówki, zestawy do destylacji i inny potrzebny sprzęt, ale przede wszystkim służy jak najlepszemu przygotowaniu do egzaminów zawodowych i maturalnych na poziomie rozszerzonym.

SALA 304: PRACOWNIA BIOLOGICZNA

W tym miejscu wszystko jest dla człowieka (i innych istot) możliwe. Jednak potrzebne jest do tego odpowiednie umeblowanie, dlatego ławki są ustawione prostopadle do okafelkowanych zlewów i kranów. Stanowiska z bieżącą wodą są potrzebne np. do krajania serc zwierzęcych, służących badaniu ich anatomii. Będące w wyposażeniu sali tablety dla uczniów są np. wykorzystywane do zaznajamiania się z rozszerzoną rzeczywistością. Obecna tego dnia pani Agnieszka Wereszczak kierowała kompetentnymi i bardzo uprzejmymi uczniami, którzy pokazywali kandydatom do naszej szkoły prawie magiczną sztuczkę ze zwykłą kartką ze schematem- która dzięki tabletowi ożywiała realistycznie budowę struktury bakterii. Inni obecni oglądali przez mikroskopy tkanki i preparaty. Można też było zaciekawić się okazami kręgowców zatopionych w żywicy, modelami tkanki miękkiej i kostnej oraz przestrzennymi modelami torsu, miednicy, serca i płuc- w skali 1:1. Szczególnie ważną i poważną poruszaną kwestią była też profilaktyka  przeciwnowotworowa. Zadbano również o prezentację na ekranie oraz botaniczny napis na tablicy i rysunek helisy DNA.

SALA 308: PRACOWNIA HISTORYCZNA

Nie sposób było jej pominąć, bo już przed drzwiami ustawiono stojak z dużą kolorową mapą  historyczną oraz symbol naszej szkoły: zbroję husarską, która jest dokładną repliką oryginału eksponowanego na Wawelu. Do środka zapraszały naturalnie uśmiechnięte, kulturalne, inteligentne i stosownie ubrane- nasze uczennice, które widać na zdjęciu wiodącym tej części relacji. Natomiast estetyczna sala jest ozdobiona pomocami dydaktycznymi w postaci banerów edukacyjnych oraz niedawno zakupionej kolekcji portretów- pocztu królów i książąt polskich. Jednak nie mniejsze znaczenie miała obecność pana Jacka Borkowskiego, którego płomienne wykłady i charyzmatyczna osobowość porywają tłumy. Niezależnie od tego, zgromadzono także liczne historyczne filmy dokumentalne, które są wykorzystywane na lekcjach historii oraz wiedzy o społeczeństwie.

SALA 312: PRACOWNIA POLONISTYCZNA

Tu królowali przedstawiciele klas humanistycznych, którzy- dzięki paniom Sabinie Duranek i Elżbiecie Marciniak- licznie i chętnie zgłosili się do promocji szkoły i profilu podczas dni otwartych. Prezentowali oni nie tylko film przygotowany specjalnie na to wydarzenie, ale także reportażową relację z projektu polsko-czeskiego, w którym uczestniczyli uczniowie klasy 2A. Jej autorem był obecny Mateusz G., który z koleżanką Martą profesjonalnie i ze swadą opowiadali gimnazjalistom i ich rodzicom o tych działaniach, ale przede wszystkim o specyfice profilu humanistycznego i jego zaletach oraz perspektywach. Pomagała w tym niebanalna ulotka informacyjna, której nowoczesną formę i ciekawą treść zawdzięczamy pani Agnieszce Klepek-Drozd. Dla kandydatów do naszej szkoły był przygotowany również (bezstresowy) quiz polonistyczny z nagrodami. Sala zachęca do przebywania w niej lubianym przez uczniów nietypowym ustawieniem ławek oraz licznymi obrazami namalowanymi i podarowanymi przez naszych uczniów i absolwentów (z różnych kierunków, w tym z technikum). Obecni przedstawiciele klas humanistycznych dodali swoje dzieła i kolorowe napisy na tablicy oraz włączali wartościową muzykę.

PODSUMOWANIE: NIEUSTAJĄCO I SERDECZNIE ZAPRASZAMY GIMNAZJALISTÓW DO KONTYNUOWANIA NAUKI W NASZEJ SZKOLE, PONIEWAŻ JEST NAJLEPSZA, NAJBARDZIEJ PRZYJAZNA I  NAJCIEKAWSZA. 🙂

tekst: Lidia Różacka

zdjęcia: Jerzy Maduzia

 

 

Dodaj komentarz