MAT-POT Wydarzenia

Relacja z mobilności młodzieży i nauczycieli w Niemczech w ramach projektu MAT-POT (Erasmus +)

Dzień I (poniedziałek: 30 maja 2022r.)
Wizytę rozpoczęła uroczysta inauguracja w szkole KSTL w Ibbenbüren. Powitali nas niemieccy koordynatorzy projektu, panowie Reinhold Berg i Klaus Beerman, pani dyrektor szkoły Vera Winkler oraz nauczyciele zaangażowani w projekt. Polscy i litewscy uczestnicy projektu otrzymali powitalny prezent: rozmówki polsko-niemieckie lub litewsko-niemieckie na wesoło. Natomiast uczniowie z Niemiec dostali rozmówki niemiecko-polskie, by oprócz szlifowania języka angielskiego mogli poznać podstawowe zwroty w ojczystych językach partnerów projektu. Następnie młodzież w międzynarodowych zespołach wyruszyła na grę terenową po Ibbenbüren. Korzystając z aplikacji BIPARCOURS zwiedzała miasto, poznając najciekawsze jego zabytki i miejsca oraz integrując się z uczniami z Niemiec. Podczas swobodnych rozmów pomiędzy rówieśnikami dopytywano się wzajemnie o interesujące ich zagadnienia, dotyczące ojczystych krajów partnerów projektu. Gra zakończyła się w bardzo malowniczym zakątku Ibbenbüren, nad sztucznym jeziorem, które jest miejscem relaksu i wypoczynku nad wodą mieszkańców miasteczka. Opiekunowie pozostali w tym czasie w szkole i mieli okazję poznać jej strukturę, warunki pracy i obowiązki nauczycieli w Niemczech oraz podzielić się doświadczeniami i spostrzeżeniami z gronem pedagogicznym KSTL Ibbenbüren. Popołudnie spędziliśmy bardzo aktywnie. Zorganizowano dla nas spływ kajakowy rzeką Ems (Emsdetten-Mesum), objętą rezerwatem przyrody ze względu na ptactwo wodne zamieszkujące jej brzegi. Spłynęliśmy ponad 15 km tej malowniczej rzeki z przystankiem na małą przekąskę i odpoczynek. Wieczorem wróciliśmy do hostelu „U Belli” na kolację i wieczorną integrację przy planszówkach.

Dzień II (wtorek: 31 maja 2022r.)
Po wspólnym śniadaniu wybraliśmy się na zwiedzanie połączone z wykładami i zajęciami praktycznymi w parku energii odnawialnej Bioenergiepark Saerbeck. Podzieleni na sześć grup, uczestnicy projektu w międzynarodowych składach pracowali nad różnymi aspektami ochrony środowiska, tworząc plakaty i rezolucje, opierające się na głównych eko-rozwiązaniach parku: energii solarnej, energii wiatru i biomasy.
Po lunchu – wspólnym pikniku i pizzy na świeżym powietrzu – nadeszła pora na prezentacje prac zespołów oraz gry logiczno-matematyczne. Mieliśmy też tego dnia okazję, by zobaczyć z bliska elektrownię wiatrową i słoneczną, poznać konstrukcję i budowę wiatraka oraz zwiedzić kompostownię odpadów.
W drodze powrotnej do miejsca zakwaterowania zatrzymaliśmy się na zwiedzanie i małe zakupy w Ibbenbüren. Sprzyjająca pogoda umiliła nam spacer po miasteczku naszych niemieckich przyjaciół. Gdy wróciliśmy do miejsca zakwaterowania w Ostenwalder – czekała na nas zupa ugotowana przez gospodarzy. Wieczór upłynął na odpoczynku przed wyzwaniami kolejnego dnia.

Dzień III (środa: 1 czerwca 2022r.)
Z okazji Dnia Dziecka śniadanie i słodki poczęstunek przygotowały nauczycielki. Całą środę spędziliśmy na zajęciach w sali konferencyjnej i ogrodzie hostelu „U Belli”. Pierwszy blok zajęć obejmował podsumowanie zajęć w parku bioenergetycznym. Uczniowie w międzynarodowych grupach tworzyli plakaty, na których zebrali wszystkie informacje, które zapamiętali podczas zajęć poprzedniego dnia. Następnie wyeksponowali swoje prace w holu i omawiali je. Taki rodzaj zajęć gospodarze nazwali „Spacerem po muzeum”.
Po obiedzie odbyły się zajęcia matematyczno-językowe „Sprinter logiczny”, przygotowane przez nauczycieli z Polski. Uczniowie pracowali w trzyosobowych grupach. Przygotowano 60 zadań matematycznych i rebusów językowych. Uczniowie losowali numer zadania, biegli odszukać ukrytą w budynku kopertę z treścią zadania, rozwiązywali je i wracali z wynikiem do administratorów gry. Za poprawne rozwiązanie otrzymywali 3 punkty. W przypadku szybkiej, samodzielnej korekty błędu – 2 punkty, a jeśli przy rozwiązaniu konieczna była pomoc nauczyciela – dostawali 1 punkt. Gra toczyła się do wyczerpania puli zadań, a wygrała drużyna, która uzbierała najwięcej punktów. Po południu rozegraliśmy na świeżym powietrzu turniej gry Kubb. Na terenie ośrodka gospodarze przygotowali 4 stanowiska do gry w tę kultową, szwedzką, plenerową grę Wikingów. Na wstępie był instruktaż i przedstawienie reguł, a potem podział na grupy i zacięta rywalizacja. Wszyscy byli bardzo zaangażowani i świetnie się bawili.
Wieczorem zorganizowano dla nas grill i miło spędziliśmy czas na świeżym powietrzu.

Dzień IV (czwartek: 2 czerwca 2022r.)
W tym dniu zostaliśmy zaproszeni na wycieczkę krajoznawczo-edukacyjną do Münster, miasta położonego w północnej części kraju związkowego Nadrenia Północna-Westfalia. Za pomocą aplikacji BIPARCOURS zwiedzaliśmy miasto, rozwiązując przy tym zagadki matematyczne. Pracowaliśmy w pięciu kilkuosobowych grupach, rywalizujących ze sobą o punkty. Liczyły się precyzja i czas wykonania zadania. Nad prawidłowym przebiegiem gry i zliczaniem punktów czuwała jedna z niemieckich nauczycielek Linda Wessels, która monitorowała obecność drużyn w wyznaczonych punktach miasta. Zobaczyliśmy m.in. Muzeum Lakiernictwa, Muzeum Sztuki Pabla Picassa, kościół Św. Lamberti, Stary Ratusz, Pałac Münster, Jezioro Aa, Katedrę Św. Pawła oraz Westfalski Uniwersytet Wilhelma. Gra trwała trzy godziny. Następnie wspólnie udaliśmy się do katedry, gdzie mogliśmy podziwiać jeden z sześciu działających w Europie zegarów astronomicznych (Astronomische Uhr). Jego wyjątkowość polega na podziale tarczy na trzy części, które pozwalają na odczytywanie zjawisk astronomicznych, w tym faz księżyca i obliczenie daty oraz dnia tygodnia dla dowolnego dnia roku od 1540 do 2071. Kolejnym punktem pobytu w Münster było poznawanie miasta na swój własny sposób. Każdy mógł jeszcze raz udać się w te miejsca, które szczególnie go urzekły. Na koniec dnia spotkaliśmy się na wspólnej kolacji w Pierhouse Münster – restauracji leżącej w porcie, gdzie mogliśmy spróbować typowych amerykańskich przysmaków.

Dzień V (piątek: 3 czerwca 2022 roku)
Ostatni dzień naszego pobytu w Niemczech spędziliśmy w szkole KSTL w Ibbenbüren. Na początek była ewaluacja i podsumowanie naszej wizyty. Uczniowie wypełniali ankiety ewaluacyjne i rozwiązywali test podsumowujący kompetencje matematyczne i językowe. Następnie rozpoczęła się uroczystość rozdania nagród dla najlepiej pracujących drużyn podczas zwiedzania Ibbenbüren i Münster, zwycięzców turnieju Kubb oraz gry „Sprinter logiczny”. Wręczono także certyfikaty mobilności Erasmus+. W uroczystości udział wzięli niemieccy koordynatorzy projektu, pani dyrektor szkoły KSTL oraz nauczyciele partnerskiej szkoły w Niemczech. Po uroczystościach – z inicjatywy polskiej młodzieży – na placu przed szkołą zatańczyliśmy wspólnie belgijkę. Tańczyli uczestnicy projektu, a spontanicznie dołączali też inni uczniowie niemieckiej szkoły.
Na zakończenie zostaliśmy zaproszeni do wjechania na dach budynku 9-piętrowej szkoły KSTL, skąd podziwialiśmy piękną panoramę miasta i wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie indywidualne i grupowe. To były już ostatnie chwile w gościnnych Niemczech i czułe pożegnania niemieckich, litewskich i polskich uczestników projektu. Późną nocą, po wielu godzinach podróży, wróciliśmy do Polski. To był bardzo udany i pełen wrażeń tydzień.

relacja: Joanna Seweryn, Edyta Krakowczyk, Jolanta Przygodzka