Archiwum Wiadomości MAT-POT Wydarzenia

Relacja z pobytu młodzieży z Litwy i Niemiec w Polsce w ramach projektu MAT-POT (15-19.11.2021r.)

Poniedziałek (15.11.2021r.)
Mobilność uczniów z Litwy i Niemiec oraz ich opiekunów rozpoczęła uroczysta akademia, którą przygotowały panie Bożena Rejszel i Krystyna Galant oraz artyści ZS6. Przybyli na nią goście z UM, dyrekcja ZS6, koordynatorzy projektu MAT-POT oraz klasy 3PD i 3Pin pod opieką swych nauczycieli. Grupa młodzieży z Niemiec przygotowała małą niespodziankę i podczas prezentacji partnerskich szkół – spontanicznie zaprezentowała się na scenie, a ich kolega zagrał na nietypowym syryjskim instrumencie.
Po akademii nasi goście z Litwy i Niemiec wraz z polskimi uczniami zaangażowanymi w działania projektowe udali się na zajęcia językowo-integracyjne, które przygotowały panie Krystyna Galant, Magdalena Krosny oraz Ewa Marcinkiewicz-Kluczniok. Były kalambury, potyczki językowe i konkursy, ale przede wszystkim zaistniała okazja do poznania się i wspólnej zabawy.
Następnie w auli szkolnej panie Sandra Płonka-Duda, Kinga Małodzińska
i Joanna Seweryn wraz z klasą 3PD zorganizowały zajęcia matematyczno-chemiczne typu escape room, pt. „Z pamiętnika Marii Curii”. Jak na escape room przystało – były magiczne skrytki, czary, kody, klucze i szyfry, prowadzące do rozwiązania matematycznych i chemicznych zadań. Wszyscy świetnie się bawili, odkrywając kolejne tajemnice i zagadki.
Po zajęciach zabraliśmy naszych gości na spacer po Jastrzębiu-Zdroju. Aleją Piłsudskiego powędrowaliśmy do Parku Zdrojowego i Galerii Historii Miasta, gdzie zapoznaliśmy się z górniczymi tradycjami naszej małej ojczyzny i jej uzdrowiskową przeszłością.

Wtorek (16.11.2021r.)
Na wtorek zaplanowaliśmy wyjazd do kopalni Guido w Zabrzu, gdzie mogliśmy się zapoznać z historią górnictwa podziemnego na Górnym Śląsku, sposobami wydobycia węgla kamiennego i zasadami działania kombajnów górniczych. W drodze do Zabrza wysłuchaliśmy prelekcji o GOP, zagrożeniach wynikających z eksploatacji zasobów węgla kamiennego oraz sposobach zapobiegania degradacji środowiska naturalnego związanego z górnictwem. Te ważne informacje przygotowali i wygłosili uczniowie klasy 2me.
Po wycieczce wróciliśmy do szkoły na „Popołudnie gier planszowych”. Pani Adrianna Karwowska-Poleszak i Joanna Majda z klasą 4in oraz wybranymi uczniami klas 3PD i 3Gin przygotowali szereg atrakcji i gier w auli szkolnej, a na szkolnym holu rozegrano matematyczną grę dydaktyczną SNAKE. Wzięły w niej udział trzyosobowe drużyny z Litwy, Niemiec i Polski. Ich wyzwanie stanowiło odnalezienie ukrytego na szkolnym korytarzu zadania, wskazanego przez pionek poruszający się na planszy, i rozwiązanie go. Zwyciężała drużyna, której pionek pierwszy przekroczył metę na gigantycznej planszy. Najlepsza i najszybsza okazała się drużyna z Litwy. W auli odbył się również turniej łamigłówek i zagadek matematycznych przygotowanych przez panią Agatę Zabadaj i Joannę Seweryn. Na koniec zatańczyliśmy belgijkę i zjedliśmy wspólnie kolację.

Środa (17.11.2021r.)
Środa, to był bardzo pracowity dzień. Rozpoczęliśmy od pracy w podgrupach. Grupa młodzieży z Litwy wraz z polskimi kolegami udała się do pracowni komputerowej, gdzie panie Sandra Płonka-Duda, Barbara Halska i Bożena Rejszel poprowadziły dla nich zajęcia z GeoGebry. Młodzież zapoznała się z rodzajami i budową brył geometrycznych, a następnie korzystając z aplikacji GeoGebry – rozwiązywała zadania ze stereometrii. Na zakończenie zajęć wszyscy składali papierowe modele brył, posiłkując się przygotowanymi wcześniej kolorowymi siatkami. W tym czasie grupa młodzieży z Niemiec – pod czujnym okiem kolegów z klasy 4me – zajmowała się modelowaniem brył 3D w programie SolidEGDE oraz poznawała tajniki obsługi drukarek 3D. Uczniowie zaprojektowali i wydrukowali breloczki ze swymi imionami. Po krótkiej przerwie nastąpiła zamiana grup – Litwini poszli na zajęcia z drukarek, a Niemcy na GeoGebrę.

Ostatnim w tym dniu blokiem zajęć były działania integracyjne pt. „Budujemy separator” – przygotowane przez panie Jolantę Przygodzką, Krystynę Galant
i Edytę Krakowczyk. Ze strony polskiej udział wzięli uczniowie z klasy 3Pin. Młodzież zapoznała się z budową i zasadą działania separatorów przemysłowych, a następnie musiała zaprojektować i wykonać z brystolu własny, niezmechanizowany model urządzenia rozdzielającego kulki o różnej masie i wielkości. Uczestnicy pracowali w międzynarodowych zespołach, a na koniec lider każdej grupy omawiał po angielsku budowę i zasadę działania wykonanego przez grupę urządzenia, sposób komunikacji oraz podział obowiązków w zespole. Prace i sposób prezentacji oceniała sześcioosobowa komisja złożona z opiekunów – nauczycieli z Litwy, Niemiec i Polski. Nagrodzono trzy najlepsze projekty.

Czwartek (18.11.2021r.)
Dzień rozpoczął się bardzo wcześnie, bo już o 7.30 wyruszaliśmy, by poznać jedno z najpiękniejszych polskich miast – Kraków. Koordynator grupy niemieckiej zrobił nam niespodziankę i w drodze do królewskiego grodu zamówił profesjonalną przewodniczkę – panią Teresę, która (pod nagłą nieobecność polskiego historyka) poprowadziła naszą grę w poznawanie zabytków tego miasta, historii Polski, legend i tradycji związanych z Krakowem i Polską. Na trasie wycieczki zaplanowano pięć punktów (stacji) , gdzie w szczególny sposób należało skupić uwagę, aby zdobyć jak najwięcej informacji. Stacja I – Smok Wawelski – poznaliśmy legendę o wawelskiej bestii i dzielnym Szewczyku. Stacja II – Wawel – zwiedziliśmy Katedrę; zobaczyliśmy i dotknęliśmy serca Dzwonu Zygmunta; odwiedziliśmy grobowce polskich królów, wieszczów i ważnych dla Polski osobistości; wysłuchaliśmy wielu informacji dotyczących historii Polski, Litwy i Niemiec. Stacja III – Uniwersytet Jagielloński – wysłuchaliśmy historii o dziejach i rozwoju krakowskiej uczelni i krakowskiej szkole matematyków, o wydziałach i kierunkach studiów teraz i dawniej oraz odwiedziliśmy słynną ławeczkę Stefana Banacha – znanego polskiego matematyka. Stacja IV – krakowska starówka z Sukiennicami i kościołem Mariackim. Po wysłuchaniu kilku informacji o tych najbardziej znanych zabytkach Krakowa – wreszcie nastała chwila wytchnienia – czas na małe co nieco. Stacja V – Kazimierz – zwiedziliśmy dzielnicę żydowską; byliśmy w synagodze oraz na cmentarzu żydowskim; poznaliśmy zwyczaje i tradycje społeczności polskich Żydów.
W autokarze krótkie podsumowanie naszej „wyprawy po wiedzę” przygotowali uczniowie 2me. Każdy z uczestników wycieczki otrzymał od nich figurkę smoka wawelskiego, którą młodzież tej klasy samodzielnie wykonała na zajęciach z drukarek 3D. Do Jastrzębia wróciliśmy w późnych godzinach wieczornych.

Piątek (19.11.2021r.)
Nadszedł czas na ostatnie wspólne aktywności, podsumowanie mobilności
i pożegnanie naszych gości.
Zajęcia w auli szkolnej przygotowały panie Adrianna Karwowska-Poleszak
i Joanna Majda wraz z uczniami klasy 4in. Lekcję pt. „Podbicie Brylandii” przeprowadzono metodą grywalizacji. Uczniowie poznawali świat brył matematycznych. Pracowali w międzynarodowych grupach, rozwiązując szereg zadań ze stereometrii i uczestnicząc w licznych konkursach. W toku gry drużyny zdobywały kubiki, przeliczane potem na punkty, a zwyciężyła drużyna, która zebrała ich najwięcej. Zajęcia bardzo się naszym gościom podobały.
Na zakończenie mobilności grupa uczniów z Niemiec i Litwy rozwiązywała test podsumowujący zdobyte umiejętności z matematyki, języka angielskiego oraz wiadomości o kulturze, tradycjach i walorach turystycznych naszego regionu. Goście wyjechali zadowoleni, pełni wrażeń i nadziei na rychłe spotkanie, tym razem w ich krajach.

Jolanta Przygodzka i Wojciech Warchał