Nauczyciel Coachem Programy Unijne Wydarzenia

Same korzyści z projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” w ramach programu Erasmus+ (cz.1)

Dzięki wytężonym staraniom, zdolnościom organizacyjnym, osobistym kompetencjom i cierpliwości pani Krystyny Galant, anglistki i skutecznej koordynatorki programów unijnych, grupa zaangażowanych nauczycieli naszej szkoły uczestniczyła po raz drugi, w większej liczbie, w programie POWER w ramach ponadnarodowej mobilności kadry edukacyjnej. Zgody, wsparcia i pomocy udzielał też były dyrektor naszej szkoły pan Jerzy Maduzia, a obecnie pozytywne działania kontynuje pani dyrektor Jolanta Kłopeć, otaczając nas dodatkowo swą życzliwą uwagą i troską.

Nasz drugi projekt nosi tytuł: “Nauczyciel coachem! Kształtowanie umiejętności interpersonalnych, metodycznych i językowych“. Był przewidziany na lata 2018-2020 i właśnie ciągle trwa. Niniejsza relacja przedstawi sprawozdanie i osiągnięcia uczestniczących nauczycieli zrealizowane do sierpnia 2019 roku.

W I etapie brały udział 4 matematyczki, 3 romanistki, 3. nauczycieli zawodu, 2. chemików, anglistka, fizyczka i geografka.  2 uczestniczki miały zajęcia w języku francuskim, pozostała 13. w języku angielskim. 3 osoby odbyły kursy metodyczne, po 6 CLIL i rozwijające znajomość języka angielskiego. Wszystkie zajęcia odbywały się w wiodących szkołach i uczelniach Dublina w Irlandii, Florencji we Włoszech, Limassol na Cyprze, Londynu w Wielkiej Brytanii, Nicei we Francji i St.Julians na Malcie. Wszędzie tam nasi nauczyciele rozszerzali swe kompetencje w towarzystwie innych ambitnych osób z Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Bułgarii, Chin, Czech, Francji, Hiszpanii, Japonii, Kanady, Korei Południowej, Kostaryki, Kuwejtu, Niemiec, Rosji, Słowacji, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Turcji, Węgier i Włoch. Bardzo interesująco i refleksyjnie napisała na ten temat jedna z uczestniczek:

“Wielonarodowość naszej grupy była wielkim atutem, ponieważ mogłyśmy, i stale to robiłyśmy, wzajemnie opowiadać o sobie, dzielić się doświadczeniami z naszej pracy zawodowej, nie tylko w Europie, ale i w Ameryce Północnej. Poza tym, każda z nas mówiła z innym akcentem, w inny sposób, co było bardzo pouczające.”

Nauczycielki i nauczyciele ze szczególną uwagą obserwują innych edukatorów oraz chętnie wchodzą w role uczniów. Dostrzeżono i doceniono zalety zagranicznych nauczycieli:

  • brytyjscy: otwarci, mili i pomocni; pozytywnie nastawieni, uśmiechnięci i zaangażowani (szczególnie Fiona)
  • cypryjscy: stwarzający sympatyczną atmosferę (“Nauczycielka dopiero rozpoczynała pracę i bardzo się starała.”)
  • francuscy: bardzo zaangażowani i demonstrujący, jak ciekawie uczyć języka jako drugiego obcego (Ulubiona nauczycielka Marion opowiadała ciekawostki związane z cywilizacją i kulturą Francji, szczególnie regionu Provence-Alpes-Cotes d’Azur. “Zauroczyła nas też swoim styelm bycia, kulturą osobistą i piękną francuszczyzną.”)
  • irlandzcy: otwarci i zaangażowani w prowadzenie lekcji, także popołudniowych (“Liam opowiadał bardzo ciekawie o historii Irlandii.”); uśmiechnięci i kreatywni; stosujący ciekawe metody prowadzenia zajęć i sposoby włączania w nie wszystkich uczestników
  • maltańcy: przyjaźni profesjonaliści
  • włoscy: energiczni, pogodni, komunikatywni i luzaccy (“Każda lekcja zaczynała się od rozmowy na temat jedzenia.”)

CDN.

tekst: Lidia Różacka na podstawie relacji beneficjentów projektu Erasmus+

zdjęcia: Mirosław Czarnota, Agata Fecek, Barbara Halska, Adrianna Karwowska-Poleszak,  Ewa Maduzia, Jerzy Maduzia, Joanna Majda, Ewa Marcinkiewicz-Kluczniok, Dorota Ostrowska,Sandra Płonka-Duda, Barbara Popek, Przygodzka, Żaneta Rudzka, Mirosława Sadlok, Honorata Stelmaszczyk-Stawowy

[nggallery id=339]