ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 6 IM. KRÓLA JANA III SOBIESKIEGO

nagrodzeniZobacz zdjęcie

Szkolny Festiwal Naukowy

28 listopada 2018 roku odbył się pierwszy w województwie śląskim, a drugi w Polsce Szkolny Festiwal E(x)plory. Wydarzenie z naszym wsparciem zorganizował Zespół Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego, przy udziale Centrum Kształcenia Praktycznego i Szkoły Podstawowej nr 4 z Jastrzębia-Zdroju.

W szkolnym etapie konkursu naukowego E(x)plory wzięło udział 54 uczestników i 21 projektów, które zostały ocenione przez powołane specjalnie na tę okazję jury, złożone ze specjalistów reprezentujących świat nauki oraz biznesu. Podczas wydarzenia zostały wyłonione trzy projekty, które będą prezentowane podczas Regionalnego Etapu Konkursu. Oprócz prezentacji i oceny projektów odbyły się również warsztaty oraz liczne wykłady naukowe.

Oto zwycięzcy festiwalu:

I miejsce: „KeyC. Innowacyjny system zabezpieczeń”, Amadeusz Antyga, Karolina Dziekanowska, Nikola Kowalska, Maciej Kucharski

II  miejsce: „Morpheus”, Jakub Kaj, Damian Osiak

III miejsce: „Edukacyjna gra planszowa: Solar System Voyager”, Konrad Bednarek, Małgorzata Pluskota, Szymon Ryszkowski,

Projekt ten jest współfinansowany ze środków Ministra Edukacji Narodowej.

Oprócz nagród, które zostały przyznane przez jury w składzie : Dr Gabriela Piechaczek- Ogierman, Dr inż. Rafał Setlak, Dr inż. Marcin Fice, Dr inż. Adam Pilśniak, Prof. dr hab. inż. Michał Szota, Prof. dr hab. inż Paweł Kostka, Tomasz Dwornicki.

Została również ufundowana przez lokalną firmę Blueform –  nagroda publiczności. Głosy na projekty oddawali więc licznie przybyli uczniowie. Wygrał projekt Elektroniczny Translator Migowego  „ETM”, którego autorami są młodzi innowatorzy: Mateusz Kozłowski i Mateusz Lerke – uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Ludwika Jerzego Kerna
w Jastrzębiu-Zdroju.

Kolejna nagroda specjalna została ufundowana przez Stowarzyszenie “EBI Association” dla projektu Elektroniczny Translator Migowego  „ETM”, który wykonali również, wymienieni wyżej, młodzi innowatorzy: Mateusz Kozłowski, Mateusz Lerke z SP nr 4.

Jedną z nagród specjalnych ufundowały Jastrzębskie Zakłady Remontowe i ta została przyznana dla projektu EduChemLab, który reprezentowali: Alicja Łuczak, Artur Gonsior, Piotr Bujna i Tomasz Maciejczyk

Kolejna nagroda specjalna została ufundowana przez Panią Prezydent Miasta Jastrzębia-Zdroju Annę Hetman i tutaj zostały wyróżnione aż dwa projekty:

  1. Elektroniczny Translator Migowego  „ETM”, którego autorami są wspomniani już uczniowie SP 4 – Mateusz Kozłowski i Mateusz Lerke
  2. WSD – Bicycle Warning System for the Deaf (rowerowy system ostrzegania dla niesłyszących), którego autorem jest Jacek Orszulik,  uczeń Zespołu Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego i Centrum Kształcenia Praktycznego w Jastrzębiu-Zdroju

Cała społeczność ZS6 gratuluje wszystkim nagrodzonym 🙂

W tym dniu przez naszą szkołę przeszło około 300 osób z okolicznych szkół podstawowych, które oprócz oceny prac, miały również okazję uczestniczyć w następujących warsztatach:

Warsztaty Explory Fizyka:

Podczas warsztatów w pracowni fizycznej odbyły się doświadczenia w polu elektrostatycznym z wahadłem elektrostatycznym (piłeczką między okładkami naelektryzowanego kondensatora), piłeczką w plastikowej rurze i papierowymi ludzikami tańczącymi w polu elektrostatycznym kondensatora płaskiego. Silnikiem elektrostatycznym wskazano na działanie siły elektrycznej oraz na energię pola elektrostatycznego. W zjawiskach świetlnych pokazano absorpcję światła spójnego, dyfrakcję i interferencję oraz bieg promienia świetlnego w soczewkach skupiających i rozpraszających. Wskazano na inne częstotliwości i długości fali świetlnej RGB, jak również  zagrożenia, istniejące przy pozostawianiu szklanych odpadów w lesie.

W doświadczeniu z bazooką próżniową wykorzystano przepływ powietrza wewnątrz rury zgodnie z prawem Bernoulliego, tak aby u wylotu rury prędkość pocisku była jak największa. Dodatkowo w ten sposób dobierano kąt ustawienia bazooki, żeby ruch pocisku w polu grawitacyjnym Ziemi odbywał się pod takim kątem, aby cel został osiągnięty. Przeprowadzono również przenoszenie drgań podłużnych na skaczącej sprężynie, jak i rezonans wahadeł. Zwrócono także uwagę na niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą nieodpowiedzialne używanie laserów i szkody, które może wywołać. W doświadczeniach pomagali uczniowie z  klasy trzeciej o kierunku technik informatyk.

Podczas Szkolnego Festiwalu Explory uczniowie szkół podstawowych mieli okazję uczestniczyć w warsztatach biologicznych w pracowni biologicznej. Młodzież z ‘Sobieskiego’ przedstawiła im na przykładzie serca wieprzowego i aplikacji opierającej się o rozszerzoną rzeczywistość – budowę tego narządu. Ich młodsi koledzy mogli samodzielnie wykonać sekcję serca, dzięki czemu poznali podstawowe elementy go budujące. Uczniowie podstawówek zapoznali się również z innymi aplikacjami internetowymi, jak Atlas anatomiczny, kardiograf, Anatomy 4d itp. Po interaktywnych atrakcjach – nasi goście mogli poznać skalę mikro i dokonać obserwacji pod mikroskopem. Oglądali aparaty gębowe motyla, muchy, pszczoły, skrzydła motyla, odnóża owadów – co budziło wielkie zainteresowanie oraz rozwinęło ich wyobraźnię. Tego typu zajęcia zrobiły duże wrażenie na wszystkich odwiedzających naszą pracownię, za co dziękowali serdecznie naszym uczniom z klasy drugiej technikum analitycznego.

Kolejnym warsztatem zaproponowanym dla odwiedzających nas uczniów były doświadczenia w laboratorium chemicznym, gdzie dzieci mogły doświadczyć magii zmieniającej konsystencję substancji oraz kolor. Wszystko było przeprowadzone pod czujnym okiem młodzieży z ZS6, z klas o kierunku technik analityk.

W ramach warsztatów związanych z programowaniem uczniowie szkół podstawowych rozwiązywali problemy, jakie przed nimi stawiały uczennice  klasy drugiej kierunku technik informatyk, a było to między innymi programowania ozobota, edisona oraz scottiego. Dziewczęta z technikum pokazały też uczniom klas ósmych szkoły podstawowej, jak tworzy się stronę internetową oraz programuje w języku python.

W Centrum Kształcenia Praktycznego odbywały się dwa warsztaty. Podczas pierwszego z nich dzieci ze szkoły podstawowej mogły stworzyć prosty układ elektryczny oraz miały okazję poznać arduino i zaprojektowany przez naszych uczniów system zabezpieczeń na kod PIN. Wszystko to odbywało się pod czujnym okiem młodzieży z kierunku technik elektryk. Drugi warsztat miał charakter bardziej zaawansowane zajęć, które dotyczyły programowania układów cyfrowych w pracowni mechatronicznej.

W tym dniu odwiedzili nas również uczniowie szkoły partnerskiej z czeskiego Hawierzowa, dla których zostały zorganizowane zajęcia z mechatroniki pod nadzorem nauczyciela-specjalisty i klas o kierunku mechatronik. Zadaniem naszych gości było zaprogramowanie prostego układu. Uczniowie szkoły partnerskiej oceniali również prace naukowe, które były wystawione w ramach festiwalu.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com