Wydarzenia

Trójprzedmiotowa lekcja otwarta we francuskojęzycznej grupie klasy II B

Czas akcji: wiosna 2013, miejsce akcji: sala 202 i Musee d’Orsay, cel: kształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym i wykorzystywania nowoczesnych technologii przy interpretacji cech stylu dzieł sztuki. Pomysłodawcy: Jerzy Maduzia i Jolanta Kłopeć; wykonawczynie: Barbara Halska, Ewa Maduzia, Lidia Różacka; uczestnicy: Monika Bera, Sara Caniboł, Zuzanna Czyż, Aleksandra Fuchs, Damian Krzyżak, Beata Papierok, Anita Piasecka, Aleksandra Pocheć, Beata Serwotka, Katarzyna Siekaczyńska, Jagoda Ślakowska, Anna Woś; goście: Jolanta Kłopeć, Sabina Duranek, Wacław Gardziejewski, Jarosław Grycman, Julia Sosna-Iglikowska.
Wybrane wykonawczynie podjąwszy swego czasu wyzwanie, najpierw były pod jego wrażeniem, potem walczyły z brakiem odpowiedniego terminu, następnie z nadmiarem materiału badawczego, wkrótce jednak z rozczarowaniem, że ich ulubione obrazy impresjonistyczne zdobią (niestety) nie-francuskie muzea. Wreszcie- długo wyszukiwały płócien odpowiednich do wymogów matury i z j.polskiego i francuskiego oraz nadających się do wirtualnej galerii. Na koniec lękały się, czy na wszystko zaplanowane starczy czasu oraz czy nie zawiodą uczniowie i koledzy (wszyscy wręcz przeciwnie- co będziemy miały we wdzięcznej pamięci 😉 ).
Nie przewidziałyśmy tylko ogromnej tremy, która początkowo usiłowała nas pożreć. Jednak może przepędził ją karkołomny- z konieczności- temat: Jak nowoczesne technologie przybliżają cechy dzieł francuskich impresjonistów zgromadzonych w paryskim Musee d’Orsay. Potem już poszłoooo dzięki aktywnej postawie uczniów. Oni byli też podmiotem i benificejentami przekazanej niestandardowo wiedzy- co podkreśliła w podsumowaniu pani dyrektor Kłopeć.
Muszę- z kilku względów- pominąć szczegóły naszej lekcji. Mogę natomiast podać, że pani Halska m.in. zapoznała jej uczestników z narzędziami Google, zwłaszcza Art Project, pani Maduzia oswajała meandry paryskiego metra, a pani Różacka przekonywała do sztuki wysokiej. Młodzież pracowała w małych grupach. Pomagały im i nam karty z zadaniami oraz słownictwem, mapki metra, komputery, tablica interaktywana, album i francuska muzyka w tle.
Całość stała się dla nas nowym ciekawym doświadczeniem. Młodzież spisała się na medal w postaci piątek z plusem 🙂
Sprawczynie całości połączył zachwyt nad: Paryżem, j.francuskim, Google Art Project, dziełami impresjonistów i sztuki w ogóle- czego wszystkim życzą.

foto: Barbara Halska

[nggallery id=143]