Archiwum Wiadomości MAT-POT Slider Wydarzenia

Wizyta nauczycieli z Litwy i Niemiec w ramach projektu Erasmus+ “MAT-POT”

Dzień I (poniedziałek 27.09.2021)

Wizytę gości z Litwy i Niemiec rozpoczęła uroczysta gala inauguracji projektu, przygotowana przez panią germanistkę – Bożenę Rejszel z uczniami Zespołu Szkół nr 6. Podczas niej przedstawiono cele, założenia i efekty projektu MAT-POT, a nasi partnerzy- Kaufmännische Schulen Tecklenburger Land des Kreises Steinfurt Berufskolleg mit Wirtschaftsgymnasium z Niemiec i Salcininku Jano Sniadeckio gimnazja z Litwy zaprezentowali swoje szkoły. W pierwszej mobilności udział wzięli: Reinhold Berg, Heidrun Schnieders, Linda Sieg, Christine Touma, Klaus Beerman, Irena Volska, Danuta Čeniene, Olga Narkun, Anna Mackevic oraz Liudmila Kukliene. Galę uświetniły pokazy taneczne, utwory instrumentalne i wspaniałe popisy wokalne naszych uczniów. Językiem Gali był angielski, a o jego piękno zadbały panie anglistki – Krystyna Galant i Joanna Seweryn. W czasie gali zaproszeni goście wybrali w tajnym głosowaniu oficjalne międzynarodowe logo projektu. Zwycięskim projektem okazała się praca Karoliny Bak z kl. 2me – zwyciężczyni gratulujemy. Po zakończeniu Gali nasi Goście udali się na spotkanie z panią Prezydent Anną Hetman, które odbyło się w UM. Rozmawiano o systemie edukacji w Polsce, Niemczech oraz Litwie, o projektach unijnych, o poszerzeniu naszej współpracy w ramach partnerstwa szkół o współpracę w ramach partnerstwa miast. Następnie historyk – pan Marian Janecki wraz z panią germanistką – Edytą Krakowczyk zaprosili naszych Gości na spacer po Jastrzębiu-Zdroju, a w szczególności po Parku Zdrojowym. Cudzoziemcy odwiedzili również Galerię Historii Miasta.

Dzień II (wtorek 28.09.2021)

We wtorek goście, w towarzystwie grupy nauczycieli z naszej szkoły, zwiedzali Kraków. To miasto tradycyjnie zachwyciło swoim pięknem oraz bogactwem i różnorodnością zabytków. Naszym przewodnikiem był tam historyk – pan Marian Janecki, który z wielką pasją i zamiłowaniem opowiadał o historii Krakowa i Polski. Goście z Litwy bardzo uważnie wsłuchiwali się w opowieści o dziejach króla Władysława Jagiełły i jego żony Jadwigi, którą na Litwie szczególnie umiłowano. Zwiedziliśmy Kopiec Kościuszki, Wawel, Kościół Mariacki oraz piękną starówkę ze słynnymi Sukiennicami. Jednak punktem kulminacyjnym wyjazdu do Krakowa była wizyta na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie jak na matematyczny projekt przystało, wspomnieliśmy o słynnej „krakowskiej szkole matematycznej”, reprezentowanej przez grupę matematyków zajmujących się teorią równań różniczkowych i funkcji analitycznych oraz geometrią różniczkową. Przed budynkiem UJ wszyscy nauczyciele matematyki entuzjastycznie robili sobie zdjęcia z posągiem innego polskiego matematyka – Stefana Banacha, który był przedstawicielem „lwowskiej szkoły matematycznej”, specjalizującej się w analizie funkcjonalnej.

Dzień III  (środa 29.09.2021)

Środa była szczególnie pracowitym dniem. Rozpoczęliśmy ją od pracy w grupach. Nauczyciele matematyki wszystkich partnerskich szkół spotkali się w sali 212 na warsztatach dotyczących podstawy programowej. Rozmawialiśmy o egzaminie maturalnym, systemie edukacji, zagadnieniach matematycznych nauczanych w partnerskich szkołach oraz zajęciach, które planujemy realizować z młodzieżą podczas jej mobilności w poszczególnych krajach. Drugą grupę utworzyli nauczyciele języków obcych i innych przedmiotów, którzy w gabinecie 113 rozmawiali o metodach nauczania języków obcych, projekcie i zajęciach integracyjnych, które planujemy realizować podczas wizyty zagranicznej młodzieży w Polsce. Następnie Goście udali się do pracowni mechatronicznej w CKZ, gdzie wraz z uczniami klasy 4me, pod kierunkiem p. Artura Hausmana i przy pomocy tłumaczeniowej p. Wojciecha Warchała, odbyli szkolenie dotyczące modelowania brył w aplikacji SolidEDGE oraz obsługi drukarek 3D. Każdy z uczestników warsztatów zaprojektował i wydrukował brelok ze swoim imieniem. Goście mieli również okazję zobaczyć pozostałe pracownie w CKZ i obserwować odbywające się w nich zajęcia. Było to szczególnie interesujące dla naszych gości z Niemiec, gdyż pracują oni w szkole ściśle związanej z kształceniem zawodowym. Ostatnie zaplanowane na ten dzień zajęcia dotyczyły zastosowania GeoGebry na lekcjach matematyki. Warsztaty prowadziły panie Ewa Szatkowska i Sandra Płonka-Duda, a pani Bożena Rejszel pełniła funkcję tłumaczki. Zadaniem uczestników zajęć było wykonanie apletu w GeoGebrze, dzięki któremu wirtualny ptak poruszający skrzydłami miał poruszać się po sinusoidzie. Po południu, w ramach poznawania walorów turystycznych regionu, grupa udała się do Ustronia. Kolejką linową wjechaliśmy na Czantorię. Chętni zdobyli ten  szczyt i podziwiali widoki z wieży widokowej. Pobyt zakończył wieczorny spacer wzdłuż rzeki Wisły.

Dzień IV  (czwartek 30.09.2021)

Jednym z celów projektu MAT-POT jest troska o uczniów, którym nauka matematyki i języków obcych sprawia trudność, borykają się z chorobą lub mają trudności w funkcjonowaniu w środowisku szkolnym. Pani psycholog Lilla Maślanka-Pawlik i pani pedagog Aneta Ziółkowska zorganizowały dwugodzinne warsztaty dla nauczycieli z Niemiec, Litwy i Polski, które były okazją do podzielenia się doświadczeniami  i spostrzeżeniami o pracy z uczniami z różnymi problemami w  krajach partnerskich. Pani psycholog przedstawiła symptomy najczęściej występujących zaburzeń emocjonalnych i chorób psychicznych, z jakimi z boryka się młodzież oraz omówiła sposoby pracy i postępowania z takimi uczniami. To były bardzo cenne wskazówki, które każdy nauczyciel będzie mógł wykorzystać w codziennej pracy. Wymiana dobrych praktyk, to nie tylko dzielenie się wiedzą, ale też podpatrywanie i obserwowanie pracy innych. W naszej szkole już tradycją stało się organizowanie pokazowych lekcji interdyscyplinarnych. Taką właśnie lekcję pokazową łączącą język angielski z matematyką przeprowadziły dla naszych gości panie: Joanna Seweryn (anglistka) i Agata Zabadaj (matematyczka) – z klasą 2ai technikum. Uczniowie pracowali w grupach. Poznawali słownictwo związane z rodziną, a ich zadaniem było uporządkowanie drzewa genealogicznego. Zanim jednak rozszyfrowali rodzinne koligacje Glorii – musieli rozwiązać szereg zadań tekstowych, budować i rozwiązywać układy równań liniowych, dzięki którym poznawali wiek członków rodziny. Lekcja wypadła świetnie, uczniowie sprawnie uporali się z zadaniami i brali aktywny udział w zajęciach. Po aktywnym edukacyjnie pobycie w szkole nasi goście mieli okazję zwiedzić Muzeum Zamkowe w Pszczynie i pospacerować po pięknym pszczyńskim parku, a w drodze powrotnej zobaczyć wyjątkowy obiekt – Muzeum Ognia w Żorach, który jest laureatem wielu prestiżowych konkursów.

Dzień V (piątek 01.10.2021)

Ostatni dzień wizyty nauczycieli z Litwy i Niemiec w Polsce. Piątek nasi goście rozpoczęli od aktywnego udziału w dwugodzinnej  lekcji pokazowej z matematyki pt. ”Podbicie Figurlandii”. Zajęcia przygotowały panie Adrianna Karwowska-Poleszak i Joanna Majda – wraz z uczniami klas 4in i 4am technikum. Lekcję przeprowadzono metodą gry dydaktycznej. Uczniowie  pracujący w grupach zdobywali „trzy światy Figurlandii”, rozwiązując zadania maturalne z planimetrii i zdobywając punkty (tzw. kubiki). Młodzież wspierali Mentorzy. Przed każdą turą wprowadzali oni grupy w swoje światy, powtarzając z dziewczętami i chłopcami wzory na pola.  Na prośbę uczniów udzielali im wskazówek do rozwiązania zadań otwartych, ale  grupy musiały płacić za wskazówkę  1 kubik. Po skończonej turze mentorzy podliczali kubiki każdej grupy. Dementor miał za zadanie sprawdzić umiejętność rozwiązania przez uczniów pewniaków maturalnych. Podchodził on kolejno do grup w trakcie trwania tur i kazał rozwiązywać dodatkowe zadanie. Uczniowie mieli pięć minut na  bezbłędne rozwiązanie tego zadania. Jeśli nie rozwiązali zadania lub  rozwiązali je z błędem – tracili jeden kubik. Lekcja była barwnym widowiskiem, gdyż Mentorzy i Dementor wystąpili w zabawnych, kolorowych przebraniach. Gościom bardzo podobał się pomysł połączenia nauki matematyki z dobrą zabawą.Podsumowanie i zakończenie pierwszej mobilności projektu MAT-POT odbyło się w sali 207. Podano uroczysty obiad, a po nim przeprowadzono końcowe rozmowy, a także podzielono się wrażeniami i wspomnieniami z pobytu w Polsce. Wszyscy uczestnicy mobilności otrzymali zaświadczenia potwierdzające jej odbycie i udział w warsztatach. Naszym Gościom podarowaliśmy dodatkowo  pamiątkowe statuetki „Sobieskiego”. Nauczycielki z Litwy, podsumowując pierwszą mobilność projektu, powiedziały – rozwijając akronim projektu – że było Motywująco, Angażująco, Twórczo – Produktywnie, Optymistycznie i że To tylko początek! Żegnaliśmy się pełni nadziei, optymizmu i chęci do dalszej, owocnej, trójstronnej współpracy.

koordynatorzy projektu “MAT-POT” w “Sobieskim”: p. Jolanta Przygodzka oraz p. Wojciech Warchał