Wydarzenia

Zadbali o swoją przyszłość.

A konkretnie skorzystali z możliwości odbycia praktyk zawodowych w ramach projektu Unii Europejskiej Erasmus+ PO WER „Zadbaj o swoją przyszłość – zagraniczne stażu uczniów CKZ”.

O kim mowa? O uczniach 3-ich klas technikum kształcących się w zawodach : technik analityk, technik elektryk, technik informatyk oraz technik mechatronik. Projekt ten realizowany był przez Centrum Kształcenia Zawodowego w Jastrzębiu-Zdroju w latach 2019-2022 i objął głównie uczniów Zespołu Szkół nr 6 a także zespołu Szkół nr 5 w Jastrzębiu-Zdroju. W tym okresie wzięło w nim udział 52 uczniów, którzy mieli okazję zrealizować miesięczne praktyki zawodowe w Portugalii (okolice Porto) , Hiszpanii (Walencja) oraz we Włoszech (Bolonia). Nie obyło się przy tym bez komplikacji jakie spowodował wybuch pandemii COVID-19. Na szczęście udało się uniknąć istotnych problemów z tym związanych i doprowadzić do szczęśliwego zakończenia projektu z końcem roku szkolnego 2021/2022.

Udział w projekcie to, poza możliwością zdobycia doświadczeń zawodowych w ramach staży u zagranicznych pracodawców, także możliwość zapoznania się z kulturą i historią innych narodów a także poznanie piękna innych krajów. Niezapomnianych wrażeń dostarczyło mieszkanie nad brzegiem Oceanu Atlantyckiego w Esposende czy codzienne obcowanie z zabytkami Walencji lub Bolonii. W ramach  programu kulturalnego uczestnicy mieli możliwość poznania podstaw języka portugalskiego, hiszpańskiego i włoskiego. I przede wszystkim odwiedzenia przepięknych miejsc i miast takich jak Porto, Braga, Fatima, Bolonia, Florencja, Wenecja, Ravenna i wiele innych.

Ale to także test dojrzałości uczestników projektu polegający na sprawdzeniu umiejętności komunikacji w obcym języku, radzenia sobie z codziennymi obowiązkami i samodzielnego funkcjonowania poza domem rodzinnym. I te doświadczenia to chyba największa wartość tego typu projektów. Należy mieć nadzieję, że będą one procentować w dorosłym życiu wszystkich uczestników projektu i życzyć innym, aby mieli okazję skorzystać z takiej możliwości w przyszłości.

Słowa podziękowania należą się także nauczycielom pełniącym funkcję opiekunów, za pomoc w realizacji projektu: pp. Barbarze Halskiej, Piotrowi Boszowskiemu, Mateuszowi Kamińskiemu, Jackowi Klubie, Marcinowi Mazurowi, Dariuszowi Przygodzkiemu, Dariuszowi Radajewskiemu oraz Krzysztofowi Smyczkowi. Było to wyzwanie szczególne w związku z zagrożeniami jakie niesie ze sobą ryzyko wywołane pandemią.