ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 6 IM. KRÓLA JANA III SOBIESKIEGO

Zobacz zdjęcie

Chemia

“Od chemii wszystko się zaczyna, bo wszystko chemiczny ma skład.

Oddajmy jej pokłon, bo wielki w historię ludzkości ma wkład.”

                                                                 Walc chemiczny – Golec uOrkiestra

Pracownia chemiczna w Zespole Szkół nr 6 została utworzona w lutym 1995 roku na potrzeby ówczesnego Technikum Ochrony Środowiska. Nieoceniony wkład w rozwój bazy dydaktycznej wniosła pani mgr Krystyna Kumka, obecnie emerytowana nauczycielka chemii, która nie szczędziła sił, aby w pracowni znajdował się najwyższej jakości sprzęt laboratoryjny. Wspierali ją w tych działaniach mgr inż. Jolanta Przygodzka oraz mgr Jerzy Maduzia. Pieniądze na rozwój bazy dydaktycznej pozyskiwano z funduszy ochrony środowiska Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój, od prywatnych sponsorów, jak również ze środków szkolnych i Rady Rodziców, która corocznie wspomaga nauczycieli chemii przy doposażeniu pracowni.

Na przestrzeni ostatnich lat sala nr 302 (dawniej nr 39) uległa gruntownej modernizacji,

I tak wygląda obecnie:

 

Nowoczesna klimatyzowana sala lekcyjna i wysoki standard wyposażenia czynią naukę przyjemniejszą, ciekawszą i bardziej efektywną. Uczniowie naszej szkoły mogą poznawać tajniki chemii w formie rozszerzonej w klasie z rozszerzoną chemią oraz w techniku analityku. Nie ma lepszego miejsca do kontynuowania nauki i realizacji swoich planów oraz marzeń.

W skład wyposażenia pracowni chemicznej wchodzi następujący sprzęt laboratoryjny:

  • czujnik konduktometryczny
  • czujnik tlenowy
  • demineralizator wody
  • dygestorium zintegrowane
  • elektrody szklane
  • klimatyzator
  • kolorymetry
  • konduktometry
  • laptopy z dostępem do internetu
  • chłodziarka
  • łaźnie wodne (małe i duże)
  • mieszadła magnetyczne
  • myjka ultradźwiękowa
  • pH-metry stacjonarne i przenośne (wodoszczelne)
  • spektrofotometr
  • aparaty do pomiaru temperatury topnienia
  • potencjometr
  • suszarka laboratoryjna
  • tablica interaktywna z nowoczesnym nagłośnieniem
  • termometry
  • wagi elektroniczne z wyświetlaczem LCD (techniczne i analityczne)
  • wielofunkcyjny przyrząd do pomiaru pH, stężenia jonów, potencjału redox, konduktancji, tlenu rozpuszczonego w wodzie, ciśnienia atmosferycznego oraz temperatury
  • wirówki
  • wytrząsarka
  • zestaw do ćwiczeń uczniowskich z elektrochemii
  • zestaw do elektrolizy
  • zestaw do sączenia pod próżnią
  • zestaw OXITOP.

 

DLACZEGO WARTO UCZYĆ SIĘ CHEMII W ZESPOLE SZKÓŁ NR 6?

Nasi uczniowie uczą się chemii rozszerzonej w liceum i w techniku analityku. Od lat osiągają wybitne sukcesy w Olimpiadach Chemicznych i Międzynarodowych Konkursach na całym świecie, oto najważniejsze ich sukcesy:

Rok 2020

a) FINALISTA 66 OLIMPIADY CHEMICZNEJ – Bartosz Głaz

b) FINALISTA 66 OLIMPIADY CHEMICZNEJ – Radosław Matuszczyk

c) UDZIAŁ W FINALE WOJEWÓDZKIM 66 OLIMPIADY CHEMICZNEJ – Kacper Siąkała

Rok 2019

a) FINALISTA 65 OLIMPIADY CHEMICZNEJ – Radosław Matuszczyk

b) FINALISTA 65 OLIMPIADY CHEMICZNEJ – Bartosz Głaz

c) LAUREAT XXVII OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU CHEMICZNEGO POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ W GLIWICACH – Artur Gonsior

c) SREBRNY MEDAL PODCZAS INTERNATIONAL WARSAW INVENTION SHOW – Kacper Siąkała (2an), Igor Szczęsny (2an), Dawid Jasiczek i Szymon Borda,

d) II MIEJSCE W FESTIWALU NAUKOWYM EXPLORY I AWANS DO PÓŁFINAŁU OGÓLNOPOLSKIEGO ZA PROJEKT: WPŁYW LARWY GALLERIA MELLONELLA NA UTYLIZACJĘ POLIETYLENU ZE ŚRODOWISKA NATURALNEGO – Paulina Frątczak (1Pan), Jonasz Handzel(1Gam) , Adrian Grzonka

e) ZŁOTY MEDAL PODCZAS MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU INNOWACYJNOŚĆI W SZWAJCARII – Artur Gonsior (4an) , Piotr Bujna, Radosław Matuszczyk, Tomasz Maciejczyk, Krzysztof Olszok, Mateusz Gruszczyk)

f) NAGRODĘ SPECJALNĄ THE FIRST INSTITUTE OF INVENTORS AND RESEARCHERS OF IRAN (FIRI) za innowacyjną platformę EduChemLab – Artur Gonsior (4an) , Piotr Bujna, Radosław Matuszczyk, Tomasz Maciejczyk, Krzysztof Olszok, Mateusz Gruszczyk)

Oto link do platformy EduChemLab

https://educhemlab.zs6sobieski.edu.pl/home

g) WYRÓŻNIENIE POLSKIEJ AKADEMII NAUK ZA INNOWACYJNĄ PLATFORMĘ EduChemLab – Artur Gonsior (4an) , Piotr Bujna, Radosław Matuszczyk, Tomasz Maciejczyk, Krzysztof Olszok, Mateusz Gruszczyk)

h) FINALIŚCI OGÓLNOPOLSKIEJ OLIMPIADY INNOWACJI TECHNICZNYCH I WYNALAZCZOŚCI – Artur Gonsior ( 4an) i Piotr Bujna.

Rok 2018

a) LAUREAT 64 OLIMPIADY CHEMICZNEJ – Radosław Matuszczyk

b) PLATYNOWY MEDAL, INTERNATIONAL WARSAW INVENTION SHOW, WARSZAWA 2018– Artur Gonsior , Piotr Bujna, Radosław Matuszczyk, Tomasz Maciejczyk, Krzysztof Olszok, Mateusz Gruszczyk.

c) ZŁOTY MEDAL, 3RD INTERNATIONAL INVENTION COMPETITION IN CANADA, TORONTO – Artur Gonsior , Piotr Bujna, Radosław Matuszczyk, Tomasz Maciejczyk, Krzysztof Olszok, Mateusz Gruszczyk, Szymon Wojakowski,

d) BEST INVENTION OF POLAND, iCAN 2018, KANADA – Artur Gonsior , Piotr Bujna, Radosław Matuszczyk, Tomasz Maciejczyk, Krzysztof Olszok, Mateusz Gruszczyk, Szymon Wojakowski,

e) BRĄZOWY MEDAL PODCZAS MIĘDZYNARODOWYCH TARGÓW INNOWACYJNOŚCI W TRZYŃCU ZA EduChemLab -THE INNOVATIVE EDUCATIONAL PLATFORM IN CHEMISTRY FOR HIGH SCHOOL STUDENTS – Artur Gonsior , Piotr Bujna, Radosław Matuszczyk, Tomasz Maciejczyk, Krzysztof Olszok, Mateusz Gruszczyk, Szymon Wojakowski

f) SREBRNY MEDAL PODCZAS KONKURSU INNOWACYJNOŚĆI IPITEX 2018 W BANGKOKU, TAJLANDIA, ZA WYNALAZEK SAFEGUARD – Julia Lasko ( 3an), Daniel Matyjas, Daniel Niemiec.

g) NAGRODA SPECJALNA OD MACAO INNOVATION AND INVENTION ASSOCIATION ZA WYNALAZEK SAFEGUARD – Julia Lasko ( 3an), Daniel Matyjas, Daniel Niemiec.

h) NAGRODA SPECJALNA OD INDONESIAN INVENTION AND INNOVATION PROMOTION ASSOSIATION ZA WYNALAZEK SAFEGUARD – Julia Lasko ( 3an), Daniel Matyjas, Daniel Niemiec.

2017

a) FINALISTA 63 OLIMPIADY CHEMICZNEJ – Radosław Matuszczyk

2015

a) ZŁOTY MEDAL W MIĘDZYNARODOWYM KONKURSIE INNOWACYJNOŚCI W BRUKSELI, BELGIA ZA MULTIMEDIALNĄ PLATFORMĘ KOMUNIKACJI ALTERNATYWNEJ W EDUKACJI I REHABILITACJI – Patryk Loter (3tf), Sandra Makles( 3tf), Emilia Porębska(3tf), Kamil Sacewicz, Korneliusz Buczkowski, Aleksander Kamiński, Marta Ptaszyńska.

b) ZŁOTY MEDAL W MIĘDZYNARODOWYM KONKURSIE INNOWACYJNOŚCI BIS W LONDYNIE ZA MULTIMEDIALNĄ PLATFORMĘ KOMUNIKACJI ALTERNATYWNEJ W EDUKACJI I REHABILITACJI – Patryk Loter (3tf), Sandra Makles( 3tf), Emilia Porębska(3tf),  Kamil Sacewicz, Korneliusz Buczkowski, Aleksander Kamiński, Marta Ptaszyńska.

c) BRĄZOWY MEDAL W MIĘDZYNARODOWYCH TARGACH INNOWACJI GOSPODARCZYCH I NAUKOWYCH INTARG, KRAKÓW, ZA MULTIMEDIALNĄ PLATFORMĘ KOMUNIKACJI ALTERNATYWNEJ W EDUKACJI I REHABILITACJI – Patryk Loter (3tf), Sandra Makles( 3tf), Emilia Porębska(3tf), Kamil Sacewicz, Korneliusz Buczkowski, Aleksander Kamiński, Marta Ptaszyńska.

d) SREBRNY MEDAL W ŚWIATOWYM KONKURSIE INNOWACYJNOŚCI I NOWYCH TECHNOLOGII ITEX 2015 W KUALA LUMPUR W MALEZJI ZA MULTIMEDIALNĄ PLATFORMĘ KOMUNIKACJI ALTERNATYWNEJ W EDUKACJI I REHABILITACJI – Patryk Loter (3tf), Sandra Makles( 3tf), Emilia Porębska(3tf), Kamil Sacewicz, Korneliusz Buczkowski, Aleksander Kamiński, Marta Ptaszyńska.

e) ZŁOTY MEDAL Z WYRÓŻNIENIEM PODCZAS 4 INTERNATIONAL EXHIBITION OF INVENTIONS OF GENEVA W SZWAJCARII, ZA MULTIMEDIALNĄ PLATFORMĘ KOMUNIKACJI ALTERNATYWNEJ W EDUKACJI I REHABILITACJI – Patryk Loter (3tf), Sandra Makles( 3tf), Emilia Porębska(3tf), Kamil Sacewicz, Korneliusz Buczkowski, Aleksander Kamiński, Marta Ptaszyńska.

f) NAGRODA SPECJALNA OD IRAŃSKIEGO ZWIĄZKU WYNALAZCÓW ZA MULTIMEDIALNĄ PLATFORMĘ KOMUNIKACJI ALTERNATYWNEJ W EDUKACJI I REHABILITACJI – Patryk Loter (3tf), Sandra Makles( 3tf), Emilia Porębska(3tf), Kamil Sacewicz, Korneliusz Buczkowski, Aleksander Kamiński, Marta Ptaszyńska.

2014

a) SREBRNY MEDAL W I ŚWIATOWYM KONKURSIE KOREA CREATIVE INVENTION CONTEST W SEULU, KOREA POŁUDNIOWA ZA PRACĘ „MULTIMEDIAL CATIONS ANALYSIS”, Patryk Loter (2tf), Kamil Sacewicz, Aleksander Kamiński,

b) ZŁOTY MEDAL W I ŚWIATOWYM KONKURSIE KOREA CREATIVE INVENTION CONTEST W SEULU, KOREA POŁUDNIOWA ZA PRACĘ: „KINECT AND PHYSICAL REHABILITATION OF CHILDREN”, Sandra Makles (2TF), Emilia Porębska (2TF).

c) I MIEJSCE W WOJEWÓDZKIM KONKURSIE MŁODY LIDER INNOWACJI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO ZA PRACĘ „MULTIMEDIAL CATIONS ANALYSIS”, Patryk Loter (2tf), Kamil Sacewicz, Aleksander Kamiński,

 

Najważniejsze atuty wyróżniające naszą szkołę spośród innych to:

  • 12 stanowisk wyposażonych w palniki gazowe Bunsena, gniazdka sieciowe, instalację wodno-kanalizacyjną oraz obrotowe taborety laboratoryjne, co umożliwia prowadzenie eksperymentów indywidualnie jak i w zespołach 2-osobowych z zachowaniem zasad ergonomii pracy,
  • wyposażenie pracowni chemicznej w wysokiej klasy sprzęt laboratoryjny, szeroką gamę odczynników i różnorodne szkło laboratoryjne, co zapewnia wykonywanie wielu eksperymentów, prac badawczych i analiz chemicznych oraz prowadzenie procesów fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych,
  • nowoczesne zintegrowane dygestorium wyposażone w palnik Bunsena, gniazdka sieciowe, oświetlenie oraz instalację wodno-kanalizacyjną, zapewniające bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz, którym towarzyszy wydzielanie się szkodliwych gazów  i oparów,
  • wycieczki przedmiotowe i badawcze, m.in. na Nadmorskie Warsztaty Przyrodnicze,  do oczyszczalni ścieków i zakładów produkcyjnych,
  • dodatkowe zajęcia z chemii w Laboratorium Nowoczesnych Technologii Przemysłowych na Politechnice Śląskiej, Pałacu Młodzieży w Katowicach oraz na wydziałach chemii Uniwersytetu Śląskiego,
  • zagraniczne praktyki zawodowe (m.in. w Irlandii, Portugalii i we Włoszech) dla uczniów technika analityka realizowane w ramach programu Erasmus+,
  • możliwość odbycia pierwszej praktyki zawodowej już w klasie pierwszej u potencjalnych pracodawców w ramach akcji „Dzień Przedsiębiorczości”,
  • współpraca z młodzieżą z zagranicy w ramach międzynarodowych projektów i programów, np. wspólne badania środowiska z uczniami z Czech w ramach programu Erasmus+,
  • realizowanie zajęć laboratoryjnych również w pracowni chemicznej Centrum Kształcenia Zawodowego, która wyposażona jest w:
  • 8 stanowisk z instalacją elektryczną i wodno-kanalizacyjną z możliwością pracy indywidualnej lub w zespołach 2-osobowych,
  • wysokiej klasy sprzęt laboratoryjny, m.in. dygestorium, spektrofotometr, wagi elektroniczne techniczne i analityczne, wirówki, demineralizator wody, pH-metry przenośne, biurety cyfrowe, łaźnię wodną, suszarkę laboratoryjną, mikroskop, mieszadła magnetyczne z funkcją grzania, urządzenia wielofunkcyjne z możliwością pomiaru konduktancji, potencjału redoks, stężenia jonów, pH i temperatury,
  • szeroką gamę odczynników i różnorodne szkło laboratoryjne,
  • komputer z dostępem do internetu i rzutnikiem,
  • klimatyzatory,
  • przygotowywanie do różnorodnych konkursów chemicznych o zasięgu regionalnym, wojewódzkim i ogólnopolskim, np. „Chemiczne potyczki”, „Konkurs Drużynowy z Chemii”, „Randka z Chemią” czy „Alchemik”
  • popularyzacja chemii wśród najmłodszych jako nauki ciekawej i fascynującej.

 

Nauczyciele chemii: mgr inż. Dorota Ostrowska, mgr Justyna Dubiel, mgr Kinga Małodzińska i mgr Jerzy Maduzia starają się przekonać swoich uczniów, że chemia jest przedmiotem ogólnokształcącym, bo uczy ogólnych praw przyrody, tłumaczy zjawiska życia codziennego, ukazuje problemy ochrony środowiska, uczy abstrakcyjnego                 i logicznego myślenia, rozwija zdolności manualne, uczy obserwacji, korzystania z różnych środków informacji            i w dalszym ciągu poszukuje kamienia filozoficznego, tym razem na miarę XXI wieku.

 

“Ani najlepszy program, ani doskonałe metody, ani długie doświadczenie nie zapewni sukcesu– liczy się nauczyciel, który jest budowniczym i rzeźbiarzem duszy młodego pokolenia– jest to trud chyba najcięższy z trudów życia.”

                                                                                                                                                                                Z. Klemensiewicz

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com