Rzeczony projekt Erasmus+ mobilność kadry nawet przekroczył tytułowe założenia, bowiem nasi uczniowie i nauczyciele w czasie jego trwania (2015-2017) osiągali sukcesy także na innych kontynentach.
Jednak najpierw musiał znaleźć się lider-koordynator, który zmobilizowałby innych i zajął się organizacją oraz obszerną dokumentacją. Stała się nim p.Krystyna Galant, a nad całością czuwał pan dyr.Jerzy Maduzia.
Ambitni i odważnie okazali się też uczestnicy: 4 anglistki (Krystyna Galant, Monika Kordiaczyńska, Agnieszka Krok i Ewa Marcinkiewicz-Kluczniok), 2 romanistki (Żaneta Rudzka i Honorata Stelmaszczyk-Stawowy), 2 matematyczki (Adrianna Karwowska-Poleszak i Jolanta Kłopeć), 2 nauczycieli zawodu (Barbara Halska i Krzysztof Smyczek), wuefistka (Renata Pytel), chemik (Jerzy Maduzia) i polonistka (Lidia Różacka). 2 osoby postanowiły szlifować swój język francuski, 11 angielski- w tym 5 dodatkowo metodycznie i z użyciem nowych technologii.
Wyjechaliśmy dobrowolnie, w grupach, na 10 tzw. mobilności: 5 osób do Wielkiej Brytanii (Oxford i Scarborough), 3 na Maltę (St. Julians) , 3 do Irlandii (Galway i Dublin), 2 do Francji (Bordeaux). Większość była po raz pierwszy w danym kraju.
Najbardziej uradowani byli przed swymi wyjazdami neofilolodzy. Reszta miała wiele obaw, ale nikt nie zrezygnował, aby podjąć jednak niełatwe wyzwanie, poprawić płynność komunikowania się w j.obcym, wzbogacić swoją wiedzę oraz zastosować w praktyce własne rady i nakazy udzielane na co dzień uczniom. Rzeczywistość okazywała się zwykle trochę inna od wyobrażeń- ale na plus i wszyscy wróciliśmy dokształceni, podbudowani, zmotywowani i zwyczajnie szczęśliwi. Każdy rozszerzył swoje kompetencje, a przy tym poznał nowe miejsca i ludzi z bardzo dalekich krajów, jak również przeżył chwile (często zaskakującego) triumfu na uczelniach i sympatii ze strony wykładowców oraz kolegów z grupy.
Nikomu jednak nie brakowało wyzwań. Należały do nich wielogodzinne i wieloetapowe podróże różnymi środkami lokomocji, aklimatyzacja w rodzinach tubylczych, pokonywanie barier w posługiwaniu się j.obcym, przemierzanie Londynu piechotą, sprostanie nietypowym formom sprawdzania wiadomości, rozumienie Szkota- właściciela kwatery, radzenie sobie podczas strajku komunikacji miejskiej w Dublinie…
Każdy z nas poznał miłych, inteligentnych i zdolnych ludzi w różnym wieku i ze wszystkich stron świata. Znaleźli się wśród nich:
- rewelacyjny nauczyciel włoskiego pochodzenia, bardzo ciepły, przyjazny i cierpliwy;
- kolega z grupy Gustaw- lekarz z Brazylii;
- współmieszkanka- Szwajcarka Lillian;
- romanistki z Czech, Hiszpanii i Włoch;
- Japończyk Tomo- sympatyczny towarzysz codzienności i zwiedzania Dublina;
- lektorka Diane z Londynu- pozytywna i barwna, z darem fascynującego opowiadania;
- koleżanki z grupy- anglistki z Czech;
- pozytywnie ekscentryczna Finka Taimi w wieku 60+, ale nastolatka duchem;
- pomocne i ambitne osoby z grupy: Brazylijki i Koreańczyk Południowy-JongSuh.
Jednak nabyta, utrwalona i powtórzona wiedza oraz nowe umiejętności, a także otrzymane materiały są najcenniejsze w kontekście celu wyjazdu. Wśród nich beneficjenci projektu Erasmus+ wymieniają np. udostępnianie materiałów audiowizualnych oraz wykorzystywanie nowych technologii, dzięki którym nauczyciel może z rezygnować z pracy w oparciu o podręcznik; segregator praktycznych ćwiczeń i notatek; przełamanie blokady mówienia w j.obcym; poznanie historii Anglii…
Uczestnicy projektu mają całą gamę wspomnień o miłych wydarzeniach. Warto je przytoczyć:
- poznanie ludzi z całego świata i utrzymywanie z niektórymi stałego kontaktu
- cały pobyt na uczelni, przypominający czasy studiów
- wspólny piknikowy posiłek grupy z nauczycielem-opiekunem, przełamujący bariery i stereotypy
- zwiedzanie Dublina
- wspólne wycieczki weekendowe grupy i opiekuna do ciekawych miejsc pn.-wsch. Anglii
- wyrazy troski i sympatii ze strony irlandzkich lektorów i grupy
- dwudniowa wycieczka do Londynu
- spotkanie z całą grupą i nauczycielem w lokalnym pubie
- wycieczki krajoznawcze po Malcie
- podsumowanie kursu i ocenienie każdego uczestnika za jego wkład w przebieg zajęć
- odebranie dyplomu z dobrymi wynikami
Wymienione wycieczki edukacyjne są nieodłącznym elementem projektów Erasmus+ i chętnie biorą w nich udział uczestnicy (mimo konieczności opłacenia). Nasi pedagodzy szczególne polecają, aby także zobaczyć:
- w Wielkiej Brytanii: Oxford jesienią, a tam- Radcliffe Camera; Robin Hoods Bay; Whitby
- we Francji: w okolicy Bordeaux- La Dune du Pilot (największą wydmę)
- w Irlandii: historyczną część Dublina; region Connemara; przypływy i odpływy Atlantyku w Galway
- na Malcie: obecną stolicę Vallettę i dawna- Mdinę: wyspy Gozo i Comino; Golden Beach
cdn.
tekst i foto: wszyscy uczestnicy projektu Erasmus+
[nggallery id=161]