Podróże kształcą wykształconych i pozwalają im bacznie obserwować rzeczywistość, aby przenosić dobre wzorce na rodzimy grunt:
- z Francji: otwartość na inne kultury oraz tolerancję dla odmiennych poglądów i religii
- z Irlandii: naturalną codzienną grzeczność wobec innych; idealny system międzymiastowej komunikacji autobusowej; godne zarobki
- z Malty: stosowanie się wszystkich do zasady bezwzględnego pierwszeństwa pieszego na pasach; wysoki poziom komunikacji miejskiej; trzymiesięczne wakacje; otwartość, uśmiech i życzliwość ludzi
- z Wielkiej Brytanii: wolniejszy tryb życia; większy luz nawet w poważnych miejscach publicznych; brak zbędnej papierologii
Według neofiolologów, uczestników projektu w zakresie metodycznym- do naszych szkół warto byłoby wprowadzić uczenie głównie przez praktykę i doświadczenie, gdzie uczeń sam podąża do celu, a nauczyciel jest tylko drogowskazem. Godne powielenia są też językowe gry uliczne, a także system oceniania (istniejący już w Czechach), w którym uczniowie nie poprawiają stopni cząstkowych i oceniani są na bieżąco.
Natomiast opinie beneficjentów projektu, którzy (tylko i aż) dokształcali się językowo, przekażą godne refleksji cytaty:
- “Nauczyciele na początku nie strofują uczniów przy każdym błędzie w wymowie. Podają wprawdzie prawidłową wymowę, ale błędy nie wpływają na ocenę, co pozwala studentom przełamać lęk przed wypowiadaniem się w języku obcym.”
- “Chciałabym, aby moi uczniowie uczyli się z podobną determinacją i zaangażowaniem jak studenci w szkole językowej w Galway.”
Wprawdzie nie samym chlebem żyje człowiek, ale podczas realizacji projektu warto posmakować miejscowych specjałów:
- brytyjskich: scones (ciastko z dodatkiem suszonych owoców, podawane z masłem i dżemem); pimms (orzeźwiający napój)
- irlandzkich: słodkie bułeczki z rodzynkami; irish coffee
- maltańskich: typowe tylko tam ryby i owoce morza
Co do dobrych radach dla następnych uczestników projektów Erasmus+ cała dotychczasowa trzynastka była zgodna w jednym: NIE NALEŻY SIĘ BAĆ. Wszyscy przed wyjazdami czuliśmy jakiś rodzaj lęku, ale udało go się przełamać i wrócić z tarczą. 🙂 Świat stoi otworem, trzeba z tego korzystać. Udaje się podołać wyzwaniom, otwierać na nowe doświadczenia i poszerzać horyzonty. W ten sposób stajemy się mądrzejsi, bardziej wiarygodni wobec naszych uczniów i przygotowani na nieuniknione zmiany.
tekst i foto: wszyscy uczestnicy projektu
SPECJALNE PODZIĘKOWANIA DLA PANI KRYSTYNY GALANT, BEZ KTÓREJ INICJATYWY, PRACOWITOŚCI, CIERPLIWOŚCI I SZEROKICH KOMPETENCJI- WSZYSTKO POWYŻSZE BY NIE SIĘ UDAŁO. 🙂
[nggallery id=167]