Wydarzenia

Śladami Sobieskiego, czyli Odsiecz Wiedeńska 340 lat później

Dzień I – 5.06.2023r.
W poniedziałek 5 czerwca 2023 wyruszyliśMy z samego rana na południe.
My = cała trzecia klasa technikum o profilu mechatronicznym, większa część klasy drugiej elektrycznej, oraz przedstawiciele LO z klas pierwszych i jednym tegorocznym Naszym absolwentem. Opiekę nad bezpieczną i udaną realizacją całego przedsięwzięcia sprawowali wychowawcy p. Honorata Stelmaszczyk-Stawowy oraz p. Wojciech Warchał, a wspierali ich w tym dzielnie opiekunowie: p. Ewa Szatkowska, p. Bożena Rejszel oraz p. Marian Janecki. Pierwszym celem wycieczki była wizyta w Czechach, a konkretnie północna część Morawskiego Krasu, którego sercem jest Jaskinia Punkvy (Punkevní jeskyně) oraz przepaść Macocha (Propast Macocha). Zarówno legenda zgodnie z którą pewna macocha próbowała zrzucić z urwiska swojego pasierba, aby cały majątek dziedziczony po ojcu przypadł tylko jej własnemu synowi, jak i rejs łodziami podziemną rzeką Punkvą wywarły na nas wielkie wrażenie. Następnie udaliśmy się do miejscowości Lednice, gdzie mogliśmy zwiedzić tamtejszy neogotycki kompleks pałacowy (cz. Zámek Lednice) z przepięknymi ogrodami i żywopłotów w formie labiryntów. Wieczór natomiast zakończyliśmy kolacją w leżącej nieopodal naszego miejsca zakwaterowania (Pensjonatu Rotunda w Brzecławiu) restauracji dla rowerzystów o wdzięcznej nazwie „Cyklosfera”.

Dzień II – 6.06.2023r.
We wtorek tuż po śniadaniu udaliśmy się do stolicy Austrii. Tam wraz z panią przewodnik zwiedziliśmy najpierw jedną z najbardziej oryginalnych atrakcji turystycznych Wiednia, czyli kamienicę Hundertwassera (niem. Hundertwasserhaus). Jej wyjątkowość polega na nietypowym kształcie pozbawionym linii prostej i regularności oraz na nawiązaniu dialogu z przyrodą jako równoważnym partnerem człowieka – na tarasach, balkonach i w innych niespodziewanych miejscach rośnie wiele roślin. Stamtąd wybraliśmy się główną arterią miasta, tzw. Ringiem na dalsze zwiedzanie miasta z perspektywy autokaru, aby później udać się na pieszą wyprawę przez ścisłe centrum miasta. Wśród zwiedzanych miejsc były m.in. Hofburg – letnia rezydencja Habsburgów, kwitnące wielobarwnie o tej porze roku róże w Parku Miejskim, czy też kolumna morowa (niem. Pestsäule) upamiętniająca ok. 100 tys. ofiar epidemii dżumy z 1679 roku. Piesze zwiedzanie zakończyliśmy przy Katedrze Św. Szczepana (niem. Stephansdom), jednej z najważniejszych i najstarszych świątyń w stolicy Austrii. Ostatnim punktem wtorkowego programu było wzgórze Kahlenberg, gdzie w 1683 roku Król Polski Jan III Sobieski dowodził zwycięską bitwą o Wiedeń z Turkami, a 340 lat później grupa młodzieży wraz z opiekunami z Jastrzębia-Zdroju przybyła upamiętnić to wydarzenie pamiątkowymi zdjęciami z panoramą stolicy Austrii w tle.

Dzień III – 7.06.2023r.
W ostatni dzień naszej wycieczki udaliśmy się po raz drugi do Wiednia, gdzie pierwszym punktem zwiedzania był leżący w południowo-zachodniej części miasta pałac Schönbrunn (niem. Schloss Schönbrunn), a właściwie wizyta w powozowni (Kaiserliche Wagenburg) i jego rozległe ogrody. Wizytę w Wiedniu zakończyliśmy zwiedzaniem Muzeum Historii Naturalnej (niem. Naturhistorisches Museum Wien). W tym właśnie miejscu, położonym w pobliżu pałacu Hofburg, czekała na nas fascynująca dawka wiedzy o historii naszej planety. To wspaniała ekspozycja wypchanych przedstawicieli gatunków zwierząt, które już wyginęły lub są poważnie zagrożone wyginięciem, sprawia, iż kolekcja jest bezcenna dla zwiedzających. Przez cały pobyt w Czechach i Austrii towarzyszyła nam piękna pogoda, jednak oberwanie chmury podczas opuszczania Wiednia można śmiało określić zakończeniem wycieczki „z pompą”. Za pomoc w jej zorganizowaniu dziękujemy także biuru podróży „My Capri” z Żor, którego przedstawiciele: p. Ireneusz oraz p. Krzysztof zadbali o nasz komfort i bezpieczeństwo przez te trzy czerwcowe dni.