Aktualnie ostatnia przedstawicielka grona pedagogicznego Zespołu Szkół nr 6 , pani Renata Pytel, realizuje – opóźniony ze względów pandemicznych – kurs językowy na Malcie, ale warto kontynuować opis doświadczeń i wrażeń uczestników z przełomu 2019 i 2020 roku. Trzeba w tym miejscu oczywiście wspomnieć, iż koordynatorką całości projektu pod pełnym tytułem: “Nauczyciel coachem! Kształtowanie umiejętności interpersonalnych, metodycznych i językowych”, jest pani Krystyna Galant, która z sukcesami zajmuje się programem Erasmus+: Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej – już drugi raz.
Wszyscy dotychczasowi uczestnicy oprócz zrealacjonowanych już zajęć edukacyjnych, odbywali też wycieczki miejskie, muzealne i wyjazdowe. korzystając z funduszy Unii Europejskiej na to przeznaczonych. Poniżej przedstawię ich wrażenia i rekomendacje. Na pewno przyda to się naszym uczniom, absolwentom i ich rodzicom oraz nauczycielom, którzy już zgłosili się do następnych edycji Erasmusa.
Na temat poszczególnych krajów, które wybrali, wypowiedzieli się:
- Cypr: Mirosław Czarnota
- Francja: Honorata Stelmaszczyk-Stawowy, Żaneta Rudzka
- Irlandia: Barbara Halska, Agata Fecek, Ewa Maduzia, Jerzy Maduzia, Dorota Ostrowska
- Malta: Jolanta Przygodzka, Mirosława Sadlok
- Wielka Brytania: Barbara Popek
- Włochy: Adrianna Karwowska-Poleszak, Joanna Majda, Ewa Marcinkiewcz-Kluczniok, Sandra Płonka-Duda
Uwaga: Nie wszyscy byli w tych samych krajach w jednym czasie i na tych samych kursach.
Rekomandowane miejsca i dania:
- na Cyprze: Seafront Pafos, Limassol, Larnacka, wodospady koło Ohmodos
- we Francji: Alpy, Lazurowe Wybrzeże; croissanty z miejscowej piekarenki
- w Irlandii: Dublin, wioski rybackie, klify; jgnięcina po irlandzku, gulasz w wersji irlandzkiej, fish and chips, chamburgery, pikantne pieczone skrzydełka
- na Malcie: cała wyspa; mdina, potrawa z królika
- w Wielkiej Brytanii: The Shakespeare Globe
- we Włoszech: Volterra, Asyż, Siena, San Gimigiano, Cinque Terre, Luca, toskańskie plenery; anchois
Wartości, zasady i zwyczaje, które warto przenieść do Polski z poznanych krajów UE:
- luz i szczera uprzejmość oraz uśmiech w codziennych kontaktach
- mała liczebność grup podczas zajęć
- radość z życia
- tolerancja na inność seksualną
- nieocenianie uczniów na lekcjach
- testy semestralne
- pogoda ducha i spokój
- brak pośpiechu
- otwartość i kreatywność w prowadzeniu zajęć
- miejsca stojące w teatrach
- metody nauczania języków obcych
- mentalność społeczeństwa
CDN
tekst: Lidia Różacka na podstawie relacji uczestników I części projektu Erasmus+
zdjęcia: Mirosław Czarnota, Agata Fecek, Barbara Halska, Adrianna Karwowska-Poleszak, Ewa Maduzia, Jerzy Maduzia, Joanna Majda, Ewa Marcinkiewicz-Kluczniok, Dorota Ostrowska,Sandra Płonka-Duda, Barbara Popek, Jolanta Przygodzka, Żaneta Rudzka, Mirosława Sadlok, Honorata Stelmaszczyk-Stawowy
[nggallery id=366]