MAT-POT Programy Unijne Wydarzenia

Relacja z mobilności uczniów i nauczycieli na Litwie w ramach projektu MAT-POT

Dzień pierwszy (4 kwietnia 2022 roku)

Po naszej podróży (z przygodami 😉 ) i odpoczynku – dyrektor litewskiej szkoły – pani Irena – oficjalnie powitała przybyłych gości z Polski i z Niemiec. Uroczystość uświetniły występy młodzieży z tamtejszego gimnazjum. Następnie zwiedzaliśmy szkołę, rozmawialiśmy o systemie edukacji i powrocie uczniów po zdalnym nauczaniu.

Później młodzież została podzielona na dwie grupy robocze i udała się na lekcje matematyki i języka angielskiego. Każda grupa uczestniczyła w obu zajęciach naprzemiennie.

Lekcja matematyki związana była z rozwiązaniem serii zadań, które prowadziły do pokonania drogi do skarbu. Zadania odnosiły się do  różnych działów matematyki i sprawdzały biegłość oraz strategię rozwiązań. Uczniowie świetnie się bawili i jednocześnie uczyli.

Lekcja angielskiego miała na celu doskonalenie warsztatu językowego oraz poznanie przez uczniów kultury Litwy i Niemiec. Zajęcia te rozwijały też umiejętności społeczno-kulturowe. Po tych  lekcjach odbył się pretest dla uczniów.

Natomiast po południu udaliśmy się na zwiedzanie miasta Soleczniki. Mieliśmy okazję zobaczyć pomnik Adama Mickiewicza oraz uczestniczyć w zajęciach w miejscowej szkole artystycznej.

Dzień drugi (5 kwietnia 2022 roku)

We wtorek  wybraliśmy się na zwiedzanie Wilna. Po drodze zobaczyliśmy grób matki Józefa Piłsudskiego i poznaliśmy historię złożenia jego serca oraz odwiedziliśmy Cmentarz na Rossie, poznając miejsca spoczynku sławnych Polaków. Mieliśmy również okazję poznać zespół architektoniczny i bibliotekę Uniwersytetu Wileńskiego. Młodzież została zaznajomina również z historią edukacji na Litwie.

W dalszej części dnia zwiedzaliśmy zabytki Wilna, a także byliśmy przy Ostrej Bramie. Natomiast po obiedzie udaliśmy się do Muzeum Pieniądza, w którym przewodnik opowiadał o historii pieniędzy w całej Europy. Uczniowie mieli również okazję wybić swój własny pieniądz oraz zważyć się i zobaczyć, jak wyceniona jest ich wartość w kontekście wagi w różnych systemach monetarnych, jak również w surowcach typu złoto, platyna czy srebro.

Na koniec dnia pojechaliśmy do centrum handlowego „Akropolis”.

Dzień trzeci (6 kwietnia 2022 roku)

Tego dnia mieliśmy zaplanowany wyjazd do Poszek. Zwiedzaliśmy tam Muzeum Etnograficzne z audioprzewodnikiem. Mieliśmy okazję zobaczyć tradycyjne litewskie rzemiosło i różne przedmioty gospodarstwa domowego. Odwiedziliśmy też miejsce, w którym znajduje się przepiękny i ogromny dąb o wysokości 26 metrów. Jest on obiektem dziedzictwa przyrodniczego w rejonie solecznickim, w historycznym parku w Dziewieniszkach. Wiek tego drzewa szacuje się na tysiąc lat.

Wspinaliśmy się również na bieczański kopiec, który datowany jest na początek I tysiąclecia, Rozpościerał się z niego piękny widok.

W dalszej części wycieczki odwiedziliśmy Republikę Pawłowską, której dzieje przybliżył nam pan Aleksander, nauczyciel z goszczącej nas szkoły. W bardzo ciekawy sposób opowiedział o powstaniu i jednocześnie upadku tej republiki oraz przekazał wiele interesujących ciekawostek związanych z życiem codziennym tamtejszej ludności.

Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzanie Pałacu Balińskich w Jaszunach. Podziwialiśmy ten odrestaurowany budynek, w którym niegdyś gościli ludzie nauki i kultury: Stanisław Jundził, Tomasz Zan, Adam Mickiewicz, Wawrzyniec Puttkamer oraz Juliusz Słowacki.

Natomiast po obiedzie uczestniczyliśmy w zajęciach integracyjno-językowych z elementami matematycznymi. Każdy uczestnik miał za zadanie wykonanie palmy świątecznej, mając do dyspozycji różnego rodzaju bibuły, z których należało zrobić kwiatki.

Po tych zajęciach zorganizowano nam wieczór gier planszowych.

Dzień czwarty  (7 kwietnia 2022 roku)

W czwartek ponownie  pojechaliśmy do Wilna, gdzie w ramach lekcji matematyki mieliśmy zorganizowane w Sweedbanku  zajęcia pt. „Laboratorium finansowe”. Najpierw wysłuchaliśmy krótkiego wykładu na tematy sytuacji ekonomicznej i gospodarczej na świecie. Dowiedzieliśmy się też, czym jest inflacja i jakie są jej przyczyny i skutki. Następnie w małych grupach podchodzono do tablic interaktywnych, na których można było zobaczyć, jaki jest wzrost ludności na świecie i jak to wpływa na urbanizację. Można było również zrobić symulacje bankowe dotyczące inwestycji oraz własnego zawodu w przyszłości. Całe zajęcia odbywały się po angielsku, co stanowiło świetną lekcję z żywym językiem.

Potem udaliśmy się na zwiedzanie pięknego zamku w Trokach. Mieliśmy okazję poznać historię tego miejsca, zobaczyć narzędzia i przedmioty życia codziennego, jak również stroje z dawnych epok. Wszystko to w towarzystwie pięknych komnat robiło ogromne wrażenie.

Na koniec wycieczki udaliśmy się na obiad do tradycyjnej restauracji „Senoji Kibinine”, w której degustowaliśmy tradycyjne  potrawy z tego regionu.

Natomiast na koniec dnia odbyło się wręczenie certyfikatów.

Dzień piąty (8 kwietnia 2022 roku)

W ramach zajęć ostatniego dnia – uczniowie tworzyli kolaż, w którym ujęli odwiedzone miejsca, definiujące według nich Litwę. Każda grupa, a było ich 5, wykonała swój własny projekt w programie Canva.

Na koniec odbyło się spotkanie podsumowująco-ewaluacyjne oraz zostaliśmy pożegnani przez goszczącą nas społeczność z Gimnazjum im. J. Śniadeckiego. Wszyscyśmy byli zachwyceni zarówno gościnnością Polonii litewskiej, jak i organizacją naszego przyjazdu. Jesteśmy za to wszystko bardzo wdzięczni.

Mieliśmy okazję zobaczyć wiele interesujących miejsc i nawiązać nowe przyjaźnie. Wszystko tam przeżyte i zobaczone zapadnie głęboko w nasze serca.

Do domu wróciliśmy naszym wyjątkowym „dyliżansem z przyczepką”, który zrobił niezłą furorę. Jednak to temat na inną historię. 😉

Relację sporządziła pani Joanna Majda.